Dostęp do IKP dla apteki lub farmaceuty20 kwietnia 2021

Na Internetowym Koncie Pacjenta pacjent może dać dostęp farmaceucie/aptece/punktowi aptecznemu do swoich e-recept i recept papierowych zrealizowanych od stycznia 2019 r., a także informacji, jakie leki na receptę wykupił.

źródło: Pacjent.gov.pl

Upoważnienia można udzielić na określony czas i zakres danych. Jak pacjent może upoważnić farmaceutę?

  • wystarczy zalogować się na Internetowe Konto Pacjenta;
  • wejść w zakładkę „Uprawnienia”;
  • wybrać „Dostęp dla lekarzy i farmaceutów”, a następnie informację, że udziela się dostępu aptece lub punktowi aptecznemu;
  • znajdujemy aptekę lub punkt apteczny, któremu chcemy nadać dostęp do dokumentacji medycznej (nazwa, adres);
  • zatwierdzamy.

Wszyscy pracownicy wskazanej apteki/punktu aptecznego będą mieli dostęp do dokumentacji medycznej z wybranego przez pacjenta okresu leczenia.
W przypadku nadania dostępu tylko i wyłącznie wybranemu farmaceucie należy wybrać opcję nadania dostępu pracownikowi medycznemu, a następnie wpisać jego imię, nazwisko oraz numer jego prawa wykonywania zawodu – informację taką uzyskamy od farmaceuty. Zaznaczamy, że dajemy dostęp do recept, wybieramy, na jaki czas i zatwierdzamy.

W czym może pomóc pacjentowi farmaceuta?

  • Poinformuje o możliwych niekorzystnych interakcjach między lekami. Może doradzić, jak i kiedy przyjmować dany lek oraz czy można go łączyć z innymi lekami i posiłkami.
  • Wskaże tańszy zamiennik produktu leczniczego przepisanego przez lekarza.
  • Poinstruuje, jak prawidłowo przechowywać produkty lecznicze. Jest to szczególnie ważne w przypadku szczepionek, insulin czy probiotyków. Farmaceuta poinstruuje, które leki trzeba przechowywać w lodówce, a które tego nie wymagają.
  • Farmaceuta posiadający prawo wykonywania zawodu może – w przypadku zagrożenia zdrowia lub życia – wystawić receptę (tzw. recepta farmaceutyczna).

Więcej na ten temat przeczytają Państwo TUTAJ.