Dieta pacjenta kardiologicznego17 lutego 2021

Wykazano, że stosowanie diety śródziemnomorskiej czy DASH obniża ryzyko kardiologiczne, hipotensyjne i hipolipemiczne. Jak w praktyce realizować taki model żywienia? Prezentujemy kilka prostych przykładów.

autorka: dr hab. Magdalena Człapka-Matyasik
adiunkt w Katedrze Żywienia Człowieka i Dietetyki Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu

Bruschetta z awokado i pomidorem w towarzystwie oliwki
Składniki: 1 bułka grahamka lub pieczywo żytnie razowe (60 g), 1 dojrzałe awokado (140 g), 1 dojrzały pomidor (150 g), 1 pęczek kopru, 1/2 cytryny (na sok), kilka listków bazylii, oliwa z oliwek, pieprz
Przygotowanie: Rozgrzewamy patelnię na sucho na średnim ogniu. Kładziemy plastry bułki/pieczywa i podgrzewamy ok. 1 minuty na stronę. Awokado kroimy na pół, wyciągamy pestkę, łyżką oddzielamy miąższ od skórki i kroimy na desce w kostkę. Pomidora myjemy, kroimy w kostkę. Mieszamy z awokado, siekanym koprem i sokiem z cytryny. Przyprawiamy. Kiedy pieczywo będzie gotowe, na ciepłym talerzu kładziemy kromkę pieczywa, skrapiamy oliwką. Nakładamy pomidor z awokado, dekorujemy listkiem bazylii. Całość polewamy oliwą z oliwek. Ważne, aby chleb w momencie podania był ciepły, wydobędzie wówczas smak oliwy.

Pasta z makreli wędzonej lub dowolnej ryby morskiej „na parze”
Składniki na 8 porcji: makrela wędzona 1/2 szklanki (50 g), 1 jajko ugotowane na twardo (60 g), 1 kiszony ogórek (80 g), 1 mała cebula biała lub szczypior (30 g), 2 łyżki oliwy z oliwek lub oleju rzepakowego (30 g), 1 łyżeczka koperku, sól i pieprz
Przygotowanie: Makrelę oczyszczamy z ości i skóry, rwiemy na kawałki i przekładamy do miseczki wraz z 2 łyżkami oliwy/oleju. Obydwa składniki dokładnie łączymy, ugniatając je widelcem. Jajka gotujemy na twardo, studzimy i kroimy w drobną kosteczkę. W małą kosteczkę kroimy także cebulkę i osuszony z soku ogórek kiszony. Wszystkie pokrojone składniki dodajemy do ryby, dokładnie mieszamy i doprawiamy odrobiną pieprzu i koperkiem.

Cytrynowe risotto z łososiem
Składniki: 1/3 kubka suchego brązowego ryżu (50 g), 1 filet z łososia 100 g, cebula, czosnek, sok z cytry-ny (opcjonalne przyprawy do wyboru), 1 łyżka oliwy z oliwek, cytryna 1/2 szt. (na sok), 1 łyżka posiekanej natki pietruszki, 1/3 łyżki curry, 2 szt. Marchewki w całości (150 g)
Przygotowanie: Rybę i marchew gotujemy w minimalnej ilości wody/na parze. Cebulę, czosnek podsmażamy na oliwie, dodajemy curry i ryż. Chwilę podsmażamy i dolewany 125 ml rybnego wywaru, mieszamy i kiedy ryż wchłonie wodę, dolewamy kolejną porcję płynu. I tak aż ryż zmięknie. Na końcu do ryżu dodajemy rybę (może być pokruszona), sok z cytryny, pietruszkę. Wszystko delikatnie mieszamy. Podajemy z marchewkami ugotowanymi w całości.