W trosce o karmiące mamy – sposoby wsparcia procesu laktacji27 marca 2018

shutterstock_153080189

Według danych Głównego Urzędu Statystycznego co roku w Polsce rodzi się blisko 400 tys. dzieci.[1] W pierwszych dniach życia zdecydowana większość z nich (98%) jest karmiona piersią. Niestety wskaźnik ten w kolejnych miesiącach drastycznie spada.

autorka: mgr Alicja Misztal
położna, edukator ds. laktacji

W 2. miesiącu 58% matek karmi dziecko piersią, z czego w sposób wyłączny 43,5%. W 6. miesiącu życia ok. 39% dzieci otrzymuje mleko matki, a u niespełna 4% jest to jedyny pokarm. Po 12. miesiącu życia dziecka 17% kobiet deklaruje dalsze karmienie piersią.[2] Średnia długość karmienia w Polsce wynosi 4,8 miesiąca. Kobiety zwykle rezygnują z niego w 2-3 miesiącu życia dziecka. Najczęstszą przyczyną rezygnacji – w opinii matek – jest niewystarczająca ilość pokarmu.[3]

Jakie są aktualne wytyczne WHO dotyczące karmienia piersią?
Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) karmienie piersią jest niezaprzeczalnym sposobem zapewnienia niemowlęciu idealnego pokarmu dla zdrowego wzrostu i rozwoju. Zaleca się wyłączne karmienie piersią przez okres pierwszych 6 miesięcy życia oraz jego kontynuację przez 2 lata lub dłużej. Istotne jest, aby kontynuować karmienie piersią podczas wprowadzania produktów uzupełniających. Jest to zalecenie dla całego świata.[4]

Jaka powinna być dieta karmiącej mamy?
W okresie laktacji zapotrzebowanie energetyczne przeciętnie wynosi 2600-2900 kcal/dobę – w zależności od aktywności fizycznej i wieku kobiety. Średnio dobowe zapotrzebowanie wzrasta o 500-650 kcal (tutaj znaczenie ma stan odżywienia matki). W przypadku karmienia bliźniaków liczba ta ulega podwojeniu. Aby założenie to zostało zrealizowane, kobieta musi stosować dobrze zbilansowaną i urozmaiconą dietę, zgodną z zasadami zdrowego żywienia. W czasie karmienia piersią zaleca się spożywanie produktów, które są źródłem:

  • węglowodanów złożonych (kasze, pieczywo razowe, makarony, warzywa),
  • białek – głównie pochodzenia zwierzęcego (mięso i jego przetwory, jaja, ryby) oraz produkty roślinne – strączkowe,
  • tłuszczu roślinnego o wysokiej jakości – np. bogaty w wielonienasycone kwasy tłuszczowe olej słonecznikowy czy lniany,
  • witamin i minerałów, których źródłem są np. produkty zbożowe, mięso, owoce, warzywa,
  • należy pamiętać także o produktach mlecznych, tj. sery, mleko czy napoje fermentowane (kefir, jogurt).

W okresie laktacji można spożywać herbatę i kawę pod warunkiem, że dawka dzienna kofeiny nie przekroczy 300 mg. Warto zwrócić uwagę na zioła, które mogą być alternatywą dla soli. Nie należy pić alkoholu oraz palić papierosów. Matka karmiąca powinna spożywać dziennie ok. 3 litrów płynów. Prawidłowo nawodniony organizm jest podstawą do produkcji odpowiedniej ilości mleka.[5]