Jak zapanować nad stresem?13 lutego 2018

niebieski

Stres jest nieodzownym elementem naszego życia. Z tego względu każdy powinien nauczyć się radzić sobie z sytuacjami stresogennymi. Nawet, jeśli nie przejawia wrodzonych zdolności w tym kierunku, ma możliwość rozwijania w sobie tej umiejętności.

R E K L A M A
518x55-FP_MF_baner

autorka: Anita Gałek
trener, coach ICF

Lęk i strach to główne źródła stresu. Boimy się o bezpieczeństwo naszych dzieci, o zdrowie najbliższych, utraty pracy. Nawet jeśli bardzo usiłujemy ukryć nasze lęki, staramy się, by nie zawładnęły całym naszym życiem, nie do końca jest to skuteczne. Stres z jednej sfery naszego życia prędzej czy później przenosi się na kolejne.

Dla wielu ludzi dużym źródłem stresu jest praca zawodowa. Jego natężenie zależne jest od rodzaju pracy, od stanowiska, które piastujemy. We współczesnym świecie praca zajmuje ważne miejsce w naszym życiu. Poświęcamy jej wiele czasu i energii. Przez to, że tak bardzo wypełnia ona naszą codzienność, stresuje nas fakt, że nie mamy dostatecznie dużo czasu dla swojej rodziny, dla rozwijania własnych pasji.

Paradoksalnie, nadmiar obowiązków, zapełniony terminarz, permanentny „niedoczas”, stały się modne. Często „chwalimy” się przed znajomymi, że mamy tak wiele obowiązków, ale dzięki temu, wiemy, że żyjemy. Nie bardzo potrafimy wyobrazić sobie wolniejsze tempo życia. Jak długo taki stan może trwać? Na co dzień nawet nie zdajemy sobie sprawy, jak wiele stresu i napięcia fundujemy swojemu organizmowi, co na dłuższą metę nie pozostanie bez konsekwencji. Długotrwały stres ma bowiem wpływ na nasze samopoczucie, na relacje z otoczeniem, w tym z najbliższymi. Stajemy się mniej efektywni, trudniej przychodzi nam skupienie, nasza sprawność umysłowa stopniowo ulega osłabieniu. Dlatego warto poznać czynniki stresogenne i sposoby radzenia sobie z ich wpływem na nasz organizm i na nasze życie. Ograniczymy się jednak do elementów związanych ze stresem w pracy.

Czynniki stresogenne możemy podzielić na cztery kategorie: fizyczne, psychiczne, społeczne i stresogeny związane z funkcjonowaniem w organizacji:

  • Stresory fizyczne – związane są z warunkami wykonywanej pracy. Dotyczą takich czynników jak: hałas, tłok, zbyt ciasne pomieszczenie, dyskomfort związany z temperaturą (np. zbyt zimno z uwagi na awarię ogrzewania lub zbyt gorąco z uwagi na awarię klimatyzacji). Potrafimy się przyzwyczaić do tych niedogodności i nawet nie zdajemy sobie sprawy, jak warunki te determinują naszą pracę. Nie zauważamy, jak owe czynniki wpływają na naszą produktywność, komunikację ze współpracownikami i ogólne samopoczucie.
  • Stresory psychiczne – związane są z wszelkiego rodzaju obawami i lękami, np. przed utratą pracy (stanowiska), przed nadmiarem obowiązków. Obawiamy się, że nie sprostamy stawianym przed nami zadaniom. Stresorem psychicznym może być również kwestia związana z naszą pozycją w organizacji. Jeśli nie czujemy się doceniani bądź wręcz czujemy się źle traktowani (przez szefa lub współpracowników), to również generuje stres. Konflikt pomiędzy rolami zawodowymi a prywatnymi również powoduje napięcia (np. kobiety spędzające dużo czasu w pracy stresują się niewystarczającym czasem spędzanym z rodziną).
  • Stresory społeczne – dotyczą naszych relacji z otoczeniem. W pracy będą to relacje z szefem lub współpracownikami. Powodują one, że z lękiem idziemy do pracy (bo nie wiemy, jaki nastrój będzie miał nasz przełożony), nasza wydajność spada, wzrasta ryzyko popełnienia błędu.