Ochota na zdrowy, domowy „fast food”26 maja 2015

_MAT0159

Czy dania typu „fast food” mogą być zdrowe? Owszem, jeśli zrobimy je w domu, z dobrej klasy składników, mogą stać się pełnowartościowymi posiłkami. Pamiętajmy tylko, by do ich przygotowania użyć świeżych warzyw, aromatycznych ziół i odpowiednich produktów zbożowych będących podstawą codziennej, prawidłowo zbilansowanej diety.

autorka: Aleksandra Dulna
pasjonatka pysznego gotowania, od dzieciństwa zafascynowana ciekawą i smaczną kuchnią opartą na tradycjach rodzinnych, jak przyznaje, podstawą jej potraw są składniki najwyższej jakości

Rybny burger z salsą pomidorową

Składniki na 4 porcje: 4 bułki grahamki, 60-70 dkg mięsa rybiego (dorsz, sandacz lub pstrąg), 1 cebula, 1 łyżka masła, pół czerwonej papryki, pół pęczka natki pietruszki, sól, biały pieprz, skórka z połówki cytryny, pół czerstwej bułki, 2 żółtka, bułka tarta do obtaczania kotletów, salsa: 2 mięsiste pomidory, 1 szalotka, 5-6 liści bazylii, liście młodej sałaty, oliwa z oliwek, ocet balsamiczny

Przygotowanie: Do mielonego mięsa rybnego dodajemy żółtka i pół uprzednio namoczonej, czerstwej bułki (dobrze wyciśniętej z wody), zeszkloną na maśle cebulkę, posiekaną drobno czerwoną paprykę, natkę pietruszki i skórkę z połowy cytryny. Całość wyrabiamy na jednolitą masę i formujemy 4 kotlety (kształt w zależności od rodzaju bułki). Salsa: parzymy pomidory, obieramy ze skóry, wyjmujemy gniazda nasienne i kroimy w drobną kostkę. Dodajemy drobno posiekaną szalotkę i pokrojoną świeżą bazylię. Skrapiamy oliwą z oliwek i odrobiną octu balsamicznego. Bułki kroimy wpół i zapiekamy w piekarniku. Przekładamy kotletami rybnymi, dodajemy salsę i liście sałaty.

Zielony burger wołowo-wieprzowy

Składniki na 4 porcje: 4 bułki z dobrej piekarni z dodatkiem ulubionych ziaren do wyboru, mieszanka mięsa mielonego wołowo-wieprzowego 60-70 dkg, 1 cebula, 1 żółtko, 1 łyżka masła, pół pęczka natki pietruszki, kiełki rzodkiewki i rzeżuchy, olej rzepakowy, ziarna zielonego pieprzu marynowanego, sól, pieprz czarny świeżo mielony, papryka słodka, pieprz cayenne, sos: 1 jogurt grecki, 2 łyżki majonezu, pół pęczka koperku, 1 świeży ogórek (bez nasion), kilka liści rukoli, ząbek czosnku dla smakoszy

Przygotowanie: Do mielonego mięsa dodajemy żółtko, zeszkloną na maśle cebulę, natkę pietruszki, sól, pieprz, słodką paprykę i pieprz cayenne do smaku. Dobrze wyrabiamy ręką do uzyskania jednolitej, gładkiej masy. Formujemy 4 niewysokie burgery. Smażymy niezbyt długo (żeby burgery nie były wysuszone) z dwóch stron na mocno rozgrzanej patelni z olejem rzepakowym. Sos: mieszamy jogurt, majonez i drobno posiekaną zieleninę (koperek, rukola, ogórek bez nasion). Doprawiamy do smaku solą, czarnym pieprzem oraz zielonym pieprzem marynowanym. Bułki kroimy wpół i lekko podpiekamy w piekarniku. Przekładamy mięsem i dodatkami.

Nuggetsy z kurczaka w chrupiącej owsianej posypce

Składniki na 4 porcje: 1 podwójna pierś z kurczaka, 4 łyżki płatków owsianych górskich, 1 całe jajko, skórka z połowy limonki, pół małej paczki płatków migdałowych, liście młodej sałaty, cykoria, 1 jabłko, fileciki z jednej pomarańczy, sól, pieprz czarny świeżo mielony, sos: 1 jogurt grecki, 3-4 łyżki majonezu, 1 starta świeża marchew, 6 orzechów włoskich, 2 łyżki rodzynek, pół pęczka koperku

Przygotowanie: Z jednej podwójnej piersi wydzielamy 4 porcje, doprawiamy solą i pieprzem. Rozbijamy jajko, płatki owsiane mieszamy z płatkami migdałowymi. Każdą porcję mięsa obtaczamy w jajku, a następnie w mieszance płatków. Smażymy na dobrze rozgrzanym oleju, z dwóch stron – niezbyt długo, aby nie wysuszyć mięsa. Ciepłe mięso posypujemy startą skórką z limonki. Sos: mieszamy majonez, jogurt, sok z połowy limonki, utartą na tarce świeżą marchewkę, sparzone uprzednio rodzynki, drobno pokrojone orzechy, sól i pieprz do smaku. Mięso podajemy w towarzystwie łódeczek z liści cykorii, do których wkładamy pokrojone w kostkę jabłko, fileciki z pomarańczy. Całość polewamy sosem.