Budujemy koszyk pacjenta z alergią13 maja 2015

Wraz z wiosną w aptekach nastaje „sezon alergiczny”. O czym powinniśmy pamiętać, szykując placówkę na wizyty pacjentów cierpiących na uczulenia?

Alergie wywołane przez kontakt ze zwierzętami dotyczą sierści (szczególnie kotów) i jadu owadów. Postęp cywilizacyjny, a szczególnie rozwój chemii dostarcza coraz to nowsze czynniki wywołujące alergie. Przykładami mogą być uczulenia na: lateks, gumy, żywice epoksydowe, barwniki, akryle, konserwanty (typu azotany, azotyny, kwas benzoesowy i jego pochodne) i w ostatnich 20 latach coraz częściej spotykane alergie na kosmetyki (w zależności od ich składu). Substancje, które mogą pomóc naszym pacjentom Najbardziej popularnym środkiem – klasykiem, jest calcium w formie tabletek musujących lub syropu. W rozbudowanej wersji występujące z kwercytyną lub zielem pachnotki. W grupie substancji dostępnych bez recepty w postaci tabletek mamy: cetyryzyny dichlorowodorek, chlorowodorek feksofenadyny, lewocetyryzyny dichlorowodorek, loratadynę, chlorowodorek pseudoefedryny.

Dla najmłodszych mamy dostępne bez recepty dwie substancje w postaci syropu: loratadynę i cetyryzyny dichlorowodorek. W postaci kropli do nosa są dostępne: kromoglikan sodu, chlorowodorek ksylometazoliny, chlorowodorek oksymetazoliny, maleinian dimetindenu, fenylefryna, azotan nafazoliny, chlorowodorek azelastyny, bromek ipratropium (produkt Rx) i oczywiście połączenia tych substancji w rożnych preparatach. Pomocne może być stosowanie preparatów zawierających chlorek sodu w różnym stężeniu, zależnie od objawów chorobowych. W kroplach ocznych dopuszczone do obrotu bez recepty zostały: kromoglikan sodu, azotan nafazoliny, chlorowodorek tetryzoliny, chlorowodorek azelastyny. Ulgę przyniosą pacjentowi również preparaty nawilżające oko.

W przypadku reakcji alergicznych dotyczących skóry mamy dużo preparatów, które przynoszą ulgę w podrażnieniu. Dotyczy to przeważnie kosmetyków chłodzących lub natłuszczających zawierających pantenol lub podobne do jego działania substancje. Do sprzedaży bez recepty dopuszczono maści zawierające hydrokortyzon w stężeniach 0,5% i 1% i maleinian dimetyndenu.

Aspekt sprzedażowy
Ważną sprawą w sezonie alergii jest dobre wystawienie produktów sezonowych w „gorących miejscach sprzedażowych”, szczególnie przy kasie zawsze można pozostawić kilka tubek calcium, aby wywoływać zakup spontaniczny. Wskazane jest również wystawienie preparatów przeciwalergicznych na wprost pacjenta przy okienku ekspedycyjnym (za plecami sprzedającego) lub po prawej stronie od okienka. Motywuje to pacjenta do zakupu spontanicznego w przypadku, gdy w danej chwili nie ma objawów alergii, ale wie, że mogą się one pojawić (zakup na zapas). Eksponować powinniśmy preparaty znane pacjentom lub występujące w reklamach w ilościach gwarantujących zauważenie. Proponuję ustawienie plamy 4 preparatów w poziomie i 3 w pionie – mamy wówczas najlepszy odbiór ekspozycji przez pacjenta.

W sezonie alergii z punktu terapeutycznego i handlowego istnieją możliwości zastosowania schematu sprzedaży wiązanej. Możemy zawsze zaproponować pacjentowi calcium, jako uzupełnienie terapii.