Inteligencja emocjonalna17 maja 2014

Człowiek jest istotą emocjonalną – czucie i przeżywanie jest codziennym doświadczeniem. Emocje są podstawowym zasobem energii i informacji, a także motorem działania. Co jednak zrobić, by „nie kupować” wszystkich emocji z otoczenia i zachować harmonię?

Pomoże nam w tym:

– nastawienie

Chcemy zachowywać się jak „termometr” czy „termostat”? Wybór należy do nas.

Jeżeli pracujemy w aptece z nastawieniem, że nic i nikt nas nie jest w stanie wyprowadzić ze stanu harmonii i równowagi, to tak właśnie będzie.

– profesjonalizm

Zawody, które związane są z kontaktem z ludźmi, wymagają określonych zachowań. Nie tolerujemy, aby nauczyciel zdenerwował się na uczniów, urzędnik okazywał zniecierpliwienie petentom, lekarz był opryskliwy dla pacjenta itp. Farmaceuta też powinien zachowywać się profesjonalnie. I nie chodzi tylko o nieokazywanie negatywnych emocji, ale o zachowanie rzeczywistego spokoju w sytuacjach trudnych w aptece. Gdy pacjent mówi nam rzeczy niemiłe, a nawet obraźliwe, nie należy tego traktować osobiście. Gdyby w tym momencie ktoś inny obsługiwał pacjenta, z pewnością usłyszałby ten sam tekst. Brak dystansu do sytuacji i samego siebie prowadzi do szybkiego wypalenia zawodowego.

– ochrona

Zakładając fartuch przed rozpoczęciem pracy, poczuj się jak aktor ubierający się w kostium do roli farmaceuty. Jednocześnie wyobraź sobie, że jest to ochrona przed wszystkimi negatywnymi emocjami innych ludzi. Jeżeli w aptece jest szyba oddzielająca od pacjentów, to pomyśl sobie, że wszystkie negatywne emocje spływają po niej i nie docierają do Ciebie. Jeżeli jej nie ma, to ją sobie wyobraź!

Po skończonej pracy, zdejmując fartuch, zostaw rolę farmaceuty wraz z wszystkimi negatywnymi emocjami w aptece.