Jedzmy mądrze – czyli jak ważna jest dieta diabetyka4 lipca 2013

Pacjenci po usłyszeniu diagnozy: cukrzyca, często martwią się, że ich menu ulegnie drastycznym ograniczeniom. Jednak prawidłowe prowadzenie diety nie musi być ograniczające ani czasochłonne. Jak to zrobić?

Praktyka lekarska pokazuje, że po okresie zbiorów owoców sezonowych np. truskawek, obserwuje się większą ilość przypadków rozpoznawania cukrzycy. Związane jest to z przyjmowaniem większej niż zwykle ilości owoców. Dlatego w tym okresie roku uczulam wszystkich, którzy lubią truskawki, aby zwrócili szczególną uwagę na swoje samopoczucie i w razie zaobserwowania niepokojących objawów skonsultowali się z lekarzem pierwszego kontaktu. Powinny nas zaniepokoić takie objawy jak np. zwiększone pragnienie, częstomocz, niezamierzony spadek masy ciała, zmęczenie, zaburzenia widzenia, mrowienie i drętwienie kończyn w nocy. Pamiętajmy, że im wcześniej rozpoznana zostanie cukrzyca, tym mniejsze szkody w organizmie wywoła.

Wiele osób obawia się, że choroba wiąże się z drastyczną zmianą trybu życia lub diety. Tymczasem dieta chorego na cukrzycę spełnia (z pewnymi ograniczeniami) te same warunki, co dieta ludzi zdrowych. Ograniczeniu ulega jedynie ilość niektórych składników, w tym węglowodanów prostych i złożonych. Węglowodany mają największy wpływ na stężenie glukozy we krwi po spożyciu posiłku, czyli tzw. glikemię poposiłkową. Odpowiednio dobrana zawartość i rodzaj węglowodanów w posiłkach mogą wyrównać nieprawidłowy poziom cukru w przebiegu choroby.

Aby ułatwić kontrolę choroby wprowadzono pojęcie indeksu glikemicznego (IG). Dieta oparta na IG jest korzystna także dla ludzi zdrowych. IG określa tempo wzrostu stężenia glukozy we krwi po spożyciu porcji danego produktu. Produkty o wysokim IG prowadzą do gwałtownego wzrostu poziomu glukozy wywołującego w odpowiedzi duży wyrzut insuliny, co jest niekorzystne dla organizmu. Skutkuje to wzrostem apetytu i przyrostem masy ciała. Truskawki zalicza się do grupy produktów o średnim IG. Należy spożywać nie więcej niż ok. 300 g tych owoców dziennie w kilku porcjach.

Pamiętajmy, że owoce oprócz tego, że są źródłem witamin i mikroelementów zawierają cukry. Zjadane w sposób niekontrolowany powodują obciążenie dla naszej trzustki. Jest to szczególnie istotne właśnie dlatego, że trwa ,,kampania truskawkowa” i na wielu stołach króluje ten ulubiony owoc. Warto więc pamiętać, że nadmierne spożywanie owoców może spowodować wzrost poziomu cukru w osoczu.