Zespół wiosennego zmęczenia26 kwietnia 2013

zespol-wiosennego-zmeczenia

Zespół wiosennego zmęczenia występuje u ludzi, u których wewnętrzny zegar biologiczny „spóźnia się”. Jak poradzić sobie z tym problemem? W jakich przypadkach zalecana jest konsultacja lekarska?

Wiosną wiele osób skarży się na utrzymujące się zmęczenie, znużenie i ograniczoną możliwość podejmowania większych wysiłków fizycznych i umysłowych. Zaburzenia te związane są ze zwiększeniem się natężenia światła, jakie pada na powierzchnię ziemi i powiązaną z tym zmianę gospodarki hormonalnej organizmu.

Obserwuje się wzrost stężenia hormonów tarczycy i nadnerczy. Gruczołem, który głównie reaguje na światło słoneczne jest szyszynka. Zmianom w gospodarce hormonalnej mogą towarzyszyć zaburzenia snu (trudności w zasypianiu) i pracy układu wegetatywnego. U ludzi cierpiących na choroby przewlekłe może dojść do zaostrzenia towarzyszących im dolegliwości (np. bólowych).

Zespół wiosennego zmęczenia powinien ustąpić samoistnie w ciągu 3-4 tygodni. Jeśli objawy te utrzymują się dłużej, np. kilka miesięcy, zaleca się wizytę u lekarza, który powinien przeprowadzić skrupulatną diagnostykę medyczną, gdyż zmęczenie może być objawem poważniejszych schorzeń.

Co można poradzić pacjentowi?

Aby złagodzić te nieprzyjemne objawy wiosennego zmęczenia, bardzo korzystne są spacery i wystawianie ciała (lub chociażby tylko twarzy) na działanie promieni słonecznych. Pod ich wpływem w skórze będzie wytwarzać się większa ilość witaminy D.

Fitoterapia i suplementacja

Pobudzenie nerwowe można złagodzić podając wyciągi z kozłka lekarskiego, melisy lekarskiej, lawendy, maku polnego. Kozłek lekarski i melisa ułatwiają także zasypianie, a ponadto łagodnie tłumią nadmierne pobudzenie układu nerwowego, co objawia się jako wewnętrzne poddenerwowanie i niewidoczne, ale przykro odczuwalne drżenie mięśni.

Funkcjonowanie układu nerwowego poprawia wzbogacenie diety w witaminy z grupy B, których duże ilości zawierają preparaty z drożdży. Wzbogacanie diety o suplementy zawierające antyoksydanty, a zwłaszcza naturalne witaminy C, E, prowitaminę A, a także witaminy z grupy B, ma głębokie uzasadnienie. Osobom nadmiernie reagującym na zmiany pogody równowagę układu nerwowego oraz ustąpienie wielu dolegliwości bólowych przynosi spożywanie większych ilości związków magnezu.

Najkorzystniej działają preparaty, które poza samym magnezem zawierają także w odpowiedniej proporcji wit. B6, która zwiększa przyswajanie magnezu przez organizm. Podobnie korzystnie w przypadku zespołu wiosennego zmęczenia działa podawanie suplementów zawierających związki cynku naturalnego pochodzenia, które wspomagają układ odporności i zapobiegają nawracającym infekcjom wirusowym i przeziębieniom.

Ruch i dieta

Bardzo ważne jest zachęcanie pacjentów do aktywności fizycznej. Codzienna gimnastyka poranna i dłuższe wysiłki fizyczne (kilka razy w tygodniu) pomogą złagodzić objawy wiosennego zmęczenia.