Zatrudnianie nowego pracownika – krok po kroku29 kwietnia 2013

zatrudnianie-nowego-pracownika-krok-po-kroku

Każdy, kto kiedykolwiek szukał pracowników, wie że to zadanie jest bardzo trudne. Dlatego podpowiadamy, jak przeprowadzić rekrutację, aby mieć pewność, że zatrudniona przez nas osoba będzie spełniała nasze oczekiwania

Wiele dużych przedsiębiorstw ma działy Human Resources, których jednym z obowiązków jest rekrutacja nowych osób do firmy. Niestety, właściciele małych firm, w tym właściciele większości aptek, rekrutacją muszą zajmować się sami. Aby zatrudnianie pracownika było jak najbardziej efektywne warto znać (i stosować) kilka podstawowych zasad.

 

Jak skonstruować ogłoszenie o pracę?

Zanim zamieścimy ogłoszenie o poszukiwaniu pracownika warto dobrze zastanowić się nad jego treścią. Od niej zależy jakość CV, które do nas spłyną. Warto, by już samo ogłoszenie pełniło rolę preselekcji. Należy na przykład rozważyć podanie lokalizacji apteki, co może być kluczowe dla obydwóch stron. Określenie, za co będzie odpowiedzialna osoba, którą chcemy zatrudnić oraz dokładne sformułowanie wymagań, służy zmniejszeniu liczby otrzymanych CV. Powinno to nam ułatwić wybór osób, które zdecydujemy się zaprosić na rozmowę.

 

Przygotowanie do rozmowy kwalifikacyjnej

Na spotkanie kwalifikacyjne zapraszamy osobiście. Już na etapie rozmowy przez telefon możemy dokonać kolejnej selekcji: nie jest dobrym znakiem jeśli kandydat nie potrafi się wysłowić, a my szukamy pracownika, który będzie miał kontakt z pacjentami. Przed spotkaniem powinniśmy przygotować sobie zestaw pytań, które chcemy postawić kandydatowi. Zwiększy to efektywność przebiegu rozmowy. Dodatkowo, jeśli wszystkim kandydatom zadamy podobne pytania, łatwiej będzie ich porównać.

Pytania powinniśmy zadawać tak, aby były zrozumiałe. Należy unikać pytań podchwytliwych i zawiłych. Wszystkie zadane pytania powinny uwzględniać nasze wymagania i potrzeby względem pracownika. Nie powinniśmy pytać o poglądy polityczne, wyznania religijne, preferencje seksualne, czy planowanie powiększenia rodziny. Jeśli zdecydujemy się poruszyć te tematy prawdopodobnie i tak nie uzyskamy szczerej odpowiedzi.

 

Przeprowadzenie wywiadu

Jest kilka technik prowadzenia rozmów kwalifikacyjnych. Najczęściej stosowane są: wywiad biograficzny oraz behawioralny. Pierwszy polega na rozmowie z kandydatem o historii jego wykształcenia i zatrudnienia. Taka rozmowa daje nam podstawową wiedzę o zadaniach, które miał do wykonania w poprzednich miejscach zatrudnienia, a tym samym o jego doświadczeniu i umiejętnościach, które zdobył.

Wywiad behawioralny to sposób prowadzenia rozmowy, który informuje nas jak kandydat zachowywał się w przeszłości. Pytamy na przykład o to, jak rozwiązywał problemy pojawiające się w pracy, jak układały się jego stosunki ze współpracownikami itd. Sposób w jaki kandydat o tym opowiada, może nam sugerować, jak sobie poradzi z podobną sytuacją w przyszłej pracy. Ponadto, technika ta, to proste narzędzie weryfikacji deklarowanych przez kandydata kwalifikacji i umiejętności.

Jeżeli kandydat wskazuje w CV, że posiada wysoko rozwiniętą umiejętność radzenia sobie z trudnymi pacjentami, powinniśmy to sprawdzić.

Dobrym sposobem może okazać się prośba o szczegółowe opisanie jednej z takich sytuacji i o opowiedzenie, jak dana osoba sobie poradziła. Można też poprosić kandydata o odegranie scenki: zapytajmy co odpowie pacjentowi w momencie, gdy zapomniał zamówić lek na wcześniej odłożoną receptę? Jakich argumentów użyje? Co poleci na przeziębienie, ból brzucha itp.? Test z pytaniami z „życia aptecznego” powie nam też, czy kandydat umie dostosować się do stresowych warunków i nieprzewidzianych sytuacji. Sposób w jaki zareaguje w stresującej sytuacji pozwoli ocenić czy łatwo będzie ulegał emocjom i wpadał w panikę, czy też wyjdzie z każdej sytuacji ze spokojem i uśmiechem na ustach.

 

Dodatkowe umiejętności

Z punktu widzenia prowadzenia apteki na pewno będzie dla nas również ważne posiadanie wielu konkretnych umiejętności, dlatego warto o nie zapytać. Np. jeżeli zatrudniana osoba ma być odpowiedzialna za zamawianie towaru – musimy wiedzieć, czy już to kiedyś robiła i czy wie, jakich narzędzi użyć, aby zrobić prawidłowe zamówienie. Jeżeli będzie odpowiedzialna za sprawdzanie recept, należy sprawdzić, czy zna treść obowiązujących rozporządzeń MZiOS.

Jeżeli nasza apteka jest usytuowana w centrum miasta lub w okolicach dworca duże znaczenie może mieć znajomość języków obcych. Jeżeli posiadamy recepturę, istotne będzie, czy nasz kandydat potrafi sporządzać leki. Pamiętajmy też, że umiejętności takich jak obsługa programu komputerowego można się nauczyć. Dlatego, jeśli kandydat odpowiada nam we wszystkich innych aspektach, ale brakuje mu kilku konkretnych umiejętności, warto się zastanowić, czy nie dać mu szansy.

 

Inne elementy

Pamiętajmy, że ważne jest także zachowanie kandydata w czasie rozmowy. Oceniamy punktualność i „pierwsze wrażenie”. Czy kandydat przygotował się do rozmowy? Czy jest kulturalny i zaangażowany? Jeżeli nie, może to znaczyć, że podobne podejście będzie miał do wykonywanych obowiązków.

Ponadto powinniśmy ocenić, na ile nasz kandydat jest osobą otwartą. Czy lubi kontakt z ludźmi i dba o podnoszenie własnych kwalifikacji. Taka osoba będzie przyciągać pacjentów, fachowo posłuży im dobrą radą i będzie zorientowana w nowościach rynkowych. Bardzo pomocne mogą być też referencje od ostatniego pracodawcy.

 

Podsumowanie rozmowy kwalifikacyjnej

Po zakończeniu rozmowy należy podsumować swoje wrażenia i wypisać wszystkie kluczowe kwestie. Warto to zrobić, gdyż w przeciwnym wypadku wiele rzeczy może ulecieć nam z głowy. Jest to szczególnie ważne, zwłaszcza gdy przeprowadzamy kilka rozmów dziennie. Pomoże to również w porównaniu kandydatów i ostatecznym wyborze.