Poszerzamy pole działania placówki12 kwietnia 2013

poszerzamy-pole-dzialania-placowki

Rynek apteczny przede wszystkim ma na celu opiekę nad pacjentem, lecz równie ważnym aspektem jest dobre zarządzanie apteką. W dobie wysycenia rynku farmaceutycznego pojawiła się silna konkurencja w świadczeniu wachlarza usług zapewniających ochronę zdrowia i życia człowieka. Z tego powodu nieuniknione jest wprowadzenie działań dywersyfikacyjnych, czyli opracowanie strategii zorientowanej na rozszerzenie pola działania apteki. Co można zrobić?

Ustawa Prawo farmaceutyczne w artykule 86 ustęp 8 w odwołaniu do artykułu 72 ustęp 5 mówi o możliwości prowadzenia w aptece dystrybucji nie tylko leków zarejestrowanych na terenie kraju, ale dodatkowo wyrobów medycznych, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego, suplementów diety, środków kosmetycznych oraz higienicznych i środków spożywczych zawierających w swoim składzie farmakopealne naturalne składniki pochodzenia roślinnego.

Dzisiaj dla pacjenta istotną rolę odgrywa tzw. one step shopping, czyli by zatrzymując się w jednym miejscu móc kupić jak najwięcej potrzebnych produktów.

 

Aby sprostać potrzebom pacjenta, należy przyjrzeć się profilowi społeczno-ekonomicznemu otoczenia apteki. Wiek, wykształcenie, czy zarobki muszą mieć wpływ na zaopatrzenie magazynu aptecznego.

Inne problemy zdrowotne dotykają społeczeństwo starzejące się, inne w wieku średnim, a jeszcze inne dzieci. Dużą rolę odgrywa również lokalizacja w pobliżu wyspecjalizowanych klinik, co wymusza niejako rozwinięcie oferty środków leczniczych czy sprzętu medycznego z zakresu usług przez nie świadczonych. Przykładowo, apteka w pobliżu poradni alergologicznej musi zapewnić pacjentom sprzęt do inhalacji czy nebulizacji, oprócz różnorakich leków z grupy Rx i OTC leczących alergię.

 

Innym sposobem na wyróżnienie wizerunku apteki jest jej „otwarcie” przez brak szyby przy stanowisku ekspedycji. Pozwala to na wzrost poczucia bezpieczeństwa i rozluźnienie pacjenta. Jeśli istnieje możliwość wydzielenia części ekspozycyjnej (jeśli powierzchnia do tego przeznaczona ma co najmniej 60 m2, a sprzedaż odręczna stanowi minimum 35%) warto się na nią zdecydować. Przestrzeń samoobsługowa sygnalizuje zaufanie apteki w stosunku do pacjenta. Świadomość społeczeństwa w zakresie samoleczenia, choć zawsze powinna być korygowana przez farmaceutów, stoi na coraz wyższym poziomie.

Pomijając obwarowania prawne dla części otwartej ważne jest ogólne zagospodarowanie powierzchni sprzedażowej.

 

Niezależnie od wnętrza apteki dużą korzyść przynosi tzw. kategoryzacja, czyli jasny podział produktów leczniczych na kategorie: ból, przeziębienie, stres, witaminy i składniki mineralne, układ krwionośny itd. Pacjentowi stojącemu przed jednym segmentem tematycznym łatwiej jest zdecydować czego potrzebuje i porównać skład, producentów czy ceny. Tutaj dobrze jest zastosować elementy merchandising’u, czyli zagospodarowania przestrzeni handlowej. Preparaty ustawione na wysokości wzroku będą miały największą szansę na sprzedaż.

W przypadku kampanii reklamowej danego produktu w danym czasie można skorzystać z multifacing’u – ustawienia kilku tych samych opakowań obok siebie. Badania dowodzą, że po takie produkty najczęściej sięgają odwiedzający aptekę pacjenci.

Dużą przewagą ekonomiczną, ale też ogromną pomocą dla pacjenta jest możliwość posiadania asortymentu kosmetyków przeznaczonych do dystrybucji w aptekach. Załogi naukowców z wykształceniem medycznym, farmaceutycznym, biologicznym czy chemicznym opracowują preparaty do pielęgnacji skóry, które odznaczają się działaniem leczniczym, wysokim stopniem bezpieczeństwa stosowania oraz walorami estetycznymi oddziałującymi na zmysły zapachu czy dotyku. Poparta badaniami klinicznymi skuteczność zachęca pacjenta do stosowania owych specyfików. Wybór dermokosmetyków jest w tej chwili bardzo szeroki. Warto zadbać o ofertę kosmetyków zróżnicowaną pod względem popularności, ceny i kierunku działania.

Najbardziej pożądaną sytuacją jest możliwość zaproponowania pacjentowi wyboru spośród dwóch lub trzech preparatów na określony problem dermatologiczny, dostosowanych do rodzaju cery. Istotne jest związane z dermokosmetykami doradztwo farmaceuty lub dermokonsultantki. Dermokonsultacje odbywające się w aptece pomagają dobrać kosmetyk do powikłań skórnych. Zaspokajamy w ten sposób wiele potrzeb pacjenta, jak poczucie bezpieczeństwa związane z autorytetem apteki, pewność w zakresie jakości poprzez możliwość testowania oraz indywidualne podejście. Powoduje to zaskarbienie sobie lojalności pacjenta. Pokrewnym zagadnieniem są środki higieniczne, szczególnie dla matek i dzieci.

 

W ramach opieki farmaceutycznej bardzo ważne dla pacjenta jest zaopatrzenie go w broszury lub czasopisma zawierające informacje i nowinki medyczne dotyczące jego jednostki chorobowej. Indywidualne podejście daje wsparcie psychiczne, które jest zasadniczym elementem skutecznej terapii.

Od czasu powszechnego dostępu do internetu, dużą rolę dla wizerunku apteki mają dwa miejsca lokalizacji – rzeczywista i wirtualna. Istnienie strony internetowej pozwalającej na zakupy apteczne z możliwością odbioru przygotowanych preparatów lub wysyłka bezpośrednio do domu pacjenta jest dla niego nieocenioną wygodą. Dodatkowo można pozwolić sobie na obniżenie marży, co jest dodatkowym atutem. Jeśli nie ma się czasu i pomysłu na dywersyfikację apteki można również skorzystać z usług firm zajmujących się marketingowym zarządzaniem apteki. Niestety w takim wypadku trzeba się liczyć z dodatkowymi nakładami finansowymi na sztab fachowców.

 

Idealne dopasowanie asortymentu zależnego od środowiska otaczającego aptekę może trwać od kilku tygodni do nawet kilku lat. Głównie ze względu na proces rotacji pacjentów, poznania ich potrzeb oraz przyzwyczajeń. Pewnym ułatwieniem dywersyfikacji może być wypełnienie krótkiej ankiety przez każdą osobę odchodzącą od okienka.

 

Prowadząc działania dywersyfikacyjne warto pamiętać o kwestii nadrzędności etyki pracy, powołania do służenia drugiemu fachową radą w ramach opieki farmaceutycznej. Salus aegroti suprema lex esto!