Opieka nad pacjentami sprawowana w aptece29 maja 2012

Czy brak miejsca w aptece i programów dokumentujących jest rzeczywistą przeszkodą sprawowania opieki farmaceutycznej?

O opiece farmaceutycznej słyszało zaledwie 6 procent Polaków. Taki był wynik badań przeprowadzonych w 2011 roku. W Wielkiej Brytanii natomiast opieka farmaceutyczna jest finansowana przez tamtejszy fundusz zdrowia i realizuje się w jej ramach np. leczenie uzależnień czy programy odchudzające.

 

Do przywołanych tu brytyjskich standardów jeszcze w Polsce daleka droga. Musimy mieć bowiem zobiektywizowane narzędzia do oceny procedury jaką jest opieka nad pacjentem sprawowana w aptece, by mogła być kontraktowana przez NFZ. Po tym musi istnieć zgodny z prawem system dokumentacji porad udzielanych w aptece. To wszystko prawda, ale…

 

Opieką farmaceutyczną jest już uspokojenie pacjenta, który źle się czuje, a nie może się dostać do lekarza. Na podstawie wywiadu i rozmowy farmaceuta jest w stanie ocenić czy stan pacjenta wymaga natychmiastowej pomocy lekarskiej czy można podać coś, co złagodzi objawy do czasu umówionej wizyty.

 

Pacjenci, zwłaszcza starsi, są wdzięczni za okazane zainteresowanie i serce. Chętnie wracają do apteki, gdzie poczuli, że ktoś się tam o nich troszczy. Co dzisiaj, gdy nie można prowadzić programów lojalnościowych i rywalizacji cenowej, może decydować o obrotach apteki.

 

Nieocenioną formą opieki farmaceutycznej jest taktowny wywiad przeprowadzony u pacjenta, który kupuje leki OTC lub suplementy diety. To właśnie farmaceuta, pytając jakie medykamenty już człowiek zażywa może go ustrzec przed groźnymi interakcjami. Także w przypadku, gdy pacjent otrzymuje recepty od lekarzy różnych specjalności farmaceuta jest w stanie dostrzec potencjalne niebezpieczeństwo.

 

Co roku apteki odwiedza 90 procent Polaków. Znacznie więcej niż trafia do lekarzy. Apteka może się więc stać bardzo ważnym ośrodkiem promocji zdrowia i profilaktyki. Nie trzeba do tego dodatkowych sal czy specjalnej dokumentacji. Wystarczy umiejętność nawiązania kontaktu z pacjentem i rozmowa przy okienku, podczas której można przekazać wiele cennych informacji, podsunąć pożyteczne lektury, podzielić się własnym przepisem na smaczny, ale zdrowy posiłek. Farmaceuta jest zawodem cieszącym się niezmiennie wysokim zaufaniem.