Pamiętnik odchudzania cz.4. Polędwica nadziewana indykiem5 maja 2011

Mam za sobą kolejny miesiąc odchudzania. Cieszę się, że pamiętnik wzbudza wśród Czytelniczek spore zainteresowanie. Jestem żywym dowodem potwierdzającym znaną maksymę – „chcieć to móc!”

Ponieważ nie jest to moja pierwsza dieta, mogę powiedzieć o swoim sporym doświadczeniu. Nie pierwszy raz w swoim życiu schudłam. Zauważyłam jednak, że w miarę upływu lat proces zmniejszania wagi przebiega coraz oporniej. Tym razem wiem, że z jedzeniem tuczących potraw jest podobnie, jak z nałogiem palenia papierosów. Im więcej się ich zjada, tym większa ochota na kolejne porcje. Dlatego starałam się nie jeść słodyczy i po pewnym czasie przestały mi być potrzebne do szczęścia.

Ostatnio namówiłam moje przyjaciółki na wspólne gotowanie. Pozazdrościły mi figury i znając moje upodobanie do dobrej kuchni chciały poznać moje nowe przepisy. W moim domu zrobiło się gwarno, wesoło…. i smakowicie. Zabrałyśmy się do przygotowania wspaniałej polędwicy nadziewanej indykiem i papryką (przepis na stronie obok). Uhmmm… danie palce lizać! Do tego brak poczucia ciężkości po ciężkostrawnym jedzeniu i zero poczucia winy.

Warto eksperymentować w kuchni. Jedzenie niesmacznych, niskokalorycznych posiłków spowoduje, że będziemy może i szczuplejsze, ale smutne i nieszczęśliwe. Tymczasem można przygotować wiele smacznych potraw, które nas nie utuczą. Trzeba tylko trzymać się kilku elementarnych zasad i uruchomić wyobraźnię. Gotowanie to przecież sztuka – a zatem zachowujmy się w kuchni jak artyści! Nie jest łatwo ograniczać kalorie w zimie, ale za oknami wiosna, a w sklepach pojawiają się pierwsze nowalijki. Można z nich komponować pyszne sałatki, pasty i twarożki. Głowy do góry! Życzę powodzenia w zmaganiach ze swoimi nawykami, brakiem czasu i zbędnym tłuszczykiem!

Baśka, farmaceutka z Gdańska

 

***

7 kroków skutecznego odchudzania cz.4 (ost.)

Monotonia potraw to jedna z najważniejszych przyczyn odstępstw od diety. Walkę z nią podejmujemy wybierając ciekawe, niebanalne posiłki, które jednocześnie są łatwe w przygotowaniu!

Justyna Piechocka dietetyczka, serwis Vitalia.pl

Krok 6: Koniec monotonii

Dzięki różnorodności i kreatywnemu podejściu do przygotowywania posiłków, każdego tygodnia możemy być pewni urozmaicenia jadłospisu i z niecierpliwością czekać jakimi nowymi potrawami zaskoczy nas dietetyk. Co ważne, jeśli jakakolwiek potrawa nie przypadnie nam do gustu, mamy szansę zamienić ją na inną, wybraną z przygotowanej listy zamienników. W każdej chwili liczyć też można na indywidualnego dietetyka, który z chęcią pomoże w przeprowadzeniu ewentualnych modyfikacji oraz rozwieje wszelkie wątpliwości. Szeroki wachlarz możliwości dostosowania diety do własnych upodobań i stylu życia jest bardzo ważny w przypadku osób odchudzających się. Dieta przestaje być uciążliwym problemem, który przesłania resztę naszych obowiązków.

Krok 7: Ostatni krok – utrzymaj efekty!

Wiele osób twierdzi, że najważniejszym i najtrudniejszym elementem odchudzania okazuje się utrzymanie osiągniętych efektów. Jest w tym wiele prawdy. Pocieszający jest fakty, że samo stosowanie diety dostosowanej do indywidualnych parametrów, ze stopniowym wprowadzaniem deficytów pod okiem specjalisty, minimalizuje ryzyko wystąpienia „efektu jojo”. Ponadto szansa przedłużenia opieki dietetyka na okres stabilizacji po osiągnięciu zamierzonych rezultatów jest znakomitą okazją na naukę prawidłowego żywienia i wprowadzenia zasad racjonalnej diety w życie

całej rodziny.

***

Przykład jadłospisu:
Wartość odżywcza – kaloryczność: 1275 kcal, białko: 88 g, tłuszcz: 33 g, węglowodany: 161 g, błonnik: 38 g
Śniadanie:
Ciepła kanapka z pomidorami, pomarańcza, herbata bez cukru
Składniki: 2 kromki chleba, 1 łyżeczka oliwy z oliwek, 1 średni pomidor, 1 ząbek czosnku, pieprz czarny, zmielony, oregano, 1 szklanka herbaty bez cukru, 1 średnia pomarańcza.
Przygotowanie: Chleb opiec w piekarniku lub tosterze. Pomidory pokroić i wymieszać z posiekanym oregano (może być suszone), pieprzem oraz oliwą. Kromki pieczywa natrzeć czosnkiem i obłożyć pomidorami.
Drugie śniadanie:
Kiwi, herbata malinowa
Składniki: 2 średnie kiwi, 1 szklanka herbaty malinowej bez cukru.
Lunch:
Sałatka z tuńczykiem i kapustą pekińską , herbata bez cukru
Składniki: ½ sztuki papryki czerwonej, 1 średni pomidor, 2 ogórki, 4 ½ łyżki kukurydzy konserwowej, 1 małe opakowanie tuńczyka sałatkowego w sosie własnym, ½ małej kapusty pekińskiej, 1 płaska łyżeczka musztardy, 1 ząbek czosnku, 1 płaska łyżka oliwy z oliwek, pieprz czarny, zmielony, sok wyciśnięty z cytryny, 1 szklanka herbaty bez cukru.
Przygotowanie: Kapustę dokładnie umyć i porozrywać na małe kawałeczki. Ogórek i paprykę pokroić w kostkę. Pomidora sparzyć, obrać ze skórki i pokroić w kostkę. Kukurydzę i tuńczyka odsączyć z zalewy. Wszystkie składniki wymieszać ze sobą. Przygotowanie sosu: Oliwę z oliwek wymieszać z wyciśniętym sokiem z cytryny, przeciśniętym przez praskę czosnkiem, musztardą oraz pieprzem. Sporządzonym sosem polać sałatkę.
Obiadokolacja:
Polędwica nadziewana indykiem i papryką, surówka: por, jabłko, sok pomidorowy
Polędwica nadziewana indykiem i papryką:
Składniki: ½ średniej sztuki papryki czerwonej, 55 g mięsa z piersi indyka bez skóry, 90 g polędwicy wołowej, przyprawy ziołowe. Przygotowanie: Polędwicę opłukać w zimnej wodzie, osuszyć, rozbić na płasko. Filet z indyka opłukać, osuszyć, ułożyć na polędwicy. Mięso posypać przyprawami ziołowymi. Paprykę opłukać w zimnej wodzie, wykroić środek, pokroić w paseczki i ułożyć na mięsie. Tak przygotowane składniki zwinąć w rulon a następnie obwinąć folią aluminiową. Wszystko włożyć do blachy, dolać wody w takiej ilości, aby przykrywała połowę wysokości rulonu. Całość umieścić w piekarniku nagrzanym do temperatury 160 stopni. Piec około 30 minut od momentu zawrzenia wody. Wyjąć z piekarnika, odwinąć z folii i pokroić w plastry.
Surówka: por, jabłko
Składniki: 1½ średniego pora, 1½ średniego jabłka, 1½ szklanki soku pomidorowego.
Przygotowanie: Jabłko umyć, osuszyć, zetrzeć na tarce jarzynowej. Pora umyć. Drobno pokroić. Składniki wymieszać.
* Jadłospis został dostarczony przez Vitalia.pl – serwis z indywidualnymi dietami