Rozgrzej ciało i ducha5 stycznia 2010

Zupa, choć to potrawa nieodłącznie związana z rodzimą kuchnią, wciąż jest przez Polaków niedoceniana. A szkoda, bo to posiłek zbilansowany, będący źródłem wielu cennych składników odżywczych, krzepiący i rozgrzewający, przez co wprost idealny na styczniowe chłody.

Starannie sporządzona i wykwintnie podana zupa z pewnością wzmocni ciało i ducha, dodając energii do walki z zimową zawieruchą.

Węgierska zupa gulaszowa

Składniki: wołowina, oliwa, 2 czerwone papryki, po jednej żółtej i zielonej papryce, cebula, pomidory z puszki, słodka i ostra papryka w proszku, sól, pieprz.
Przygotowanie:Usmaż na oliwie wołowinę pokrojoną w niedużą kostkę (ok. 1,5 cm) do zrumienienia. Przełóż do dużego garnka z wrzącą wodą i duś pod przykryciem. Kolorowe papryki (2 czerwone, żółtą i zieloną) pokrój w kostkę, podsmaż na patelni razem z cebulą, dodaj do duszonego mięsa. Dodaj krojone pomidory z puszki, słodką i ostrą paprykę w proszku, sól, pieprz i duś pod przykryciem do miękkości. Gdy mięso już będzie miękkie, dodaj zacierki (najlepiej przygotować je w misce: do 1,5 szklanki mąki dodaję sól oraz stopniowo gorącą wodę do uzyskania jędrnego ciasta; ciasto skubię po małym kawałeczku i wrzucam do gotującej się zupy gulaszowej).

Pakieciki z ciasta francuskiego

Składniki: Mrożone ciasto francuskie, puszka anchovies, świeży parmezan, jajko, ziarno sezamu.
Przygotowanie: Mrożone ciasto francuskie pokroić na niewielkie kwadraty (w zależności od długości anchovies, ok. 5 cm). Na każdym położyć kilka rybek oraz świeżo starty na grubej tarce parmezan. Każdy kwadrat przykryć drugim takiej samej wielkości, dokładnie skleić obydwie warstwy widelcem. Przełożyć poduszeczki na blaszkę wyłożoną papierem do pieczenia, posmarować roztrzepanym jajkiem i posypać sezamem. Włożyć do piekarnika nastawionego na 220 st. C, na 10-15 min., do zrumienienia. Jeśli nie lubicie Państwo ostrego zapachu i smaku anchovies, jako nadzienie można zastosować usmażony szpinak z czosnkiem i fetą lub bryndzę z czosnkiem i suszonymi pomidorami. Do pakiecików proponuję lekką, słodko-winną sałatę: mix sałat (lodowa, karbowana, radichio), poszarpana palcami mozarella, marynowane karczochy, sos (miód, ocet balsamiczny, oliwa z oliwek, sól).