Co ma Porsche do lodówki?3 lipca 2009

co-ma-porsche-do-lodowki

Styliści światowych marek samochodowych z powodzeniem wkraczaja do kuchni, salonów, łazienek i przemysłu odzieżowego.

Produkty sygnowane ekskluzywnymi markami samochodowymi to zwykle specjalnie zaprojektowane, odrębne kolekcje, podkreślające elitarność i wyjątkowość oferty. Wyrafinowany design, dopracowane szczegóły, użyte materiały i wysoka jakość wykonania splatają się tu z aurą i renomą, jaką przez lata zdobyły produkty tych marek.

Formuła 1 na nodze

Fefrari niemal nieprzerwanie od ponad 50 lat króluje na torach Formuły 1, a produkowane w małych seriach sportowe samochody dla zamożnych klientów to obiekt westchnień i marzeń wielu kierowców. Charakterystyczny czerwony kolor i logo z czarnym koniem kojarzą się jednoznacznie z wyjątkowością, pięknem, szybkością i mocą. I takie mają być np. buty firmy Puma oznaczone marką Ferrari. Kolekcja nazywa się Scuderia Ferrari, czyli tak jak jeden z modeli legendarnych aut. Wykonane z najlepszych materiałów mają zapewnić komfort użytkownikowi, a stopie dynamiczny wygląd. Nawiasem mówiąc, największy konkurent Pumy – Adidas – sprzymierzył się z Porsche.
Swoją kolekcję odzieży ma również Harley-Davidson – skórzane kurtki (dla pań i dla panów) wydają się dodatkiem niosącym amerykańskiego ducha poza zamknięte środowisko harleyowców, bo do jazdy motocyklem niespecjalnie się nadają – są zbyt delikatne. Zresztą wstawki w kolorze pomarańczowym czy białym, owszem, dodają dynamizmu, ale mało się kojarzą z brodatymi odzianymi w nabijane ćwiekami motocyklistami.

Mocny jak ciężarówka

Inną drogą poszło Volvo. Szwedzka firma, u nas znana przede wszystkim z produkcji samochodów osobowych, jest światowym liderem na rynku ciężarówek. I właśnie kolekcja odzieży (męskiej i damskiej, a także dziecięcej) jest sygnowana przez Volvo Trucks.
– Chcieliśmy stworzyć coś niezwykłego, oryginalnego – mówi Magnus Koeck, menadżer Volvo. – Zamiast tylko umieszczać nasze logo na różnych produktach, postanowiliśmy ściśle współpracować z projektantami po to, aby uzyskać najlepszy efekt. Tworzyliśmy naszą kolekcję od zera. Zajęło nam to rok. I trzeba przyznać, ze efekt jest znakomity. Nic nie jest przypadkowe. Skórzane męskie kurtki jednoznacznie podkreślają moc, siłę i trwałość. Kurtki mają wzory – kratki chłodnicy na ramionach, kieszenie są w kształcie przednich reflektorów. Dodatki, jak np. torby także są z tej samej linii – uchwyty toreb zrobione są z takiej samej skóry jak kierownica ciężarówek. Koperta zegarka na rękę ma design zaczerpnięty z deski rozdzielczej nowych Volvo BugatC (to kolejna samochodowa marka-legenda). Ale te ekskluzywne pojazdy (np. Veryon rocznie produkowany jest w liczbie 80 sztuk) to propozycja dla nieco innego klienta niż np. Ferrari – zamożnego, ale bardziej statecznego, który lubi drogie zabawki. Wnętrze samochodów Bugatti wykończone jest szlachetnymi materiałami, widać w nim dbałość o każdy szczegół. I taka jest też kolekcja ubrań – pikowanych kurtek czy koszulek polo. Inne przedmioty z logo Bugatti to skórzane etui na okulary, notesy torby, wieczne pióra, sprzęt kuchenny.

Ostra jazda w kuchni

Designerzy samochodowi śmiało wkraczają w sferę wzornictwa przemysłowego. Studio Pininfarina poza pięknymi pojazdami zaprojektowało także kuchenne AGD (chłodziarko-zamrażarkę, piekarnik, okap, zmywarkę) dla firmy Gorenje. Porsche Design Group proponuje taką kuchnię dla prawdziwego mężczyzny. Królują metal i mocne, ostre linie. Podstawowym materiałem jest aluminium i szkło, ale jest także linia z dodatkami z drewna. Urządzenia AGD dostarcza Miele. Z kolei Porsche przygotowało dla Siemensa np. toster i suszarkę do włosów.
Od 2005 r. firma AMG, czyli nadworny tuner Mercedesa, współpracuje z jednym z najbardziej cenionych producentów zegarków – firmą IWC. Efektem są nowe modele zegarków wznowionej, po 50. latach rodziny zegarków Ingenieur, oznaczone jako Ingenieur AMG, oraz limitowana seria 55 sztuk samochodów Mercedes CLS 55 AMG oznaczonych jako IWC Ingenieur. Zegar w samochodzie jest kopią tarczy zegarka. Wszystkie inne wskaźniki posiadają ten sam styl, krój cyfr i kolorystykę. Matowo-tytanowe dodatki we wnętrzu samochodu, klamki drzwi, kolorystyka nadwozia także wskazują na symbiozę tych dwóch arcydzieł techniki. Z kolei zegarki Breitling montowane są w luksusowych Bentleyach. Jest więc także kolekcja zegarków na rękę nazywana Bentley Motors. Mamy jeszcze laptopy Acer Ferrari 1000, 1100 lub 5000, które poza logo z czarnym koniem wyróżniają się obudową z włókna węglowego.
Niezwykle sympatycznie prezentuje się skuter Vespa dla odmiany zaprojektowany przez odzieżową markę GAP – jest w charakterystyczne dla niej kolorowe paski.