Marsz po zdrowie26 marca 2009

marsz-po-zdrowie

Stres, zmęczenie, dodatkowe centymetry w talii… Brakuje Ci pomysłu na przerwanie takiego stanu rzeczy? Recepta jest prosta zacznij ćwiczyć nordic walking!

Nordic walking – wynalazek fiński, to coś więcej niż zwykłe chodzenie z kijkami. To doskonała aktywność ruchowa wzbogacona o trening obręczy barkowej. A wszystko dzięki specjalnym kijkom, które powstały z połączenia kijków trekkingowych i tych, których używa się jeżdżąc na nartach biegowych.

Aktywność dla każdego

Chodzenie z kijkami mogą ćwiczyć osoby w każdym wieku. Nordic walking jest szczególnie polecany osobom spiętym, żyjącym w pośpiechu, zagrożonym chorobami układu krążenia, chorobami zwyrodnieniowymi oraz osteoporozą. Można go uprawiać samodzielnie, ale trening grupowy jest bardziej motywujący i niezwykle przyjemny.
Podczas spacerów ze specjalnie zaprojektowanymi kijkami odciążane są kolana, stawy i kręgosłup – w przypadku chodzenia po równym podłożu obciążenie stawów i kręgosłupa jest o ok. 5 kg mniejsze, niż podczas tradycyjnego spaceru. Ponadto podczas treningu nordic walking zwiększa się ulga i komfort w okolicach barkowo-szyjnych. Marsz z kijkami angażuje około 90 proc. mięśni całego ciała. Usprawnia ponadto układ oddechowy i sercowo-naczyniowy. Podczas tego typu wysiłku spalamy około 400 kalorii na godzinę, czyli o 20 proc. więcej niż podczas tradycyjnego marszu!

Dobieramy sprzęt

By zacząć uprawiać nordic walking musimy zaopatrzyć się w kije – te od nart na nic się zdadzą. Nasze muszą być lekkie, wykonane z włókna węglowego lub aluminium. Wyróżniają się trwałymi uchwytami i paskami (tzw. wędzidełkiem), dopasowanymi do dłoni rękojeściami, wymiennymi końcówkami do chodzenia po różnym terenie (śniegu, asfalcie, piasku), brakiem regulowanej wysokości (są wówczas trwalsze). Długość kijków do nordic walking obliczamy za pomocą równania: wysokość sylwetki × 0,66 = długość kijków. Wynik zaokrąglamy w dół, np. 123 cm – wybieramy kijki o stałej długości 120 cm. Podczas marszu kije dają poczucie stabilności, bezpieczeństwa, umożliwiają efektywny i dynamiczny trening w górach, w lesie, w parku oraz na plaży. Kupimy je już za 60 zł, ale warto zainwestować w lepsze, praktycznie niezniszczalne, za ok. 200 zł. Możemy je dostać w każdym sklepie sportowym albo nabyć drogą internetową.
Do uprawiania nordic walking wystarczy swobodny, nieograniczający naszych ruchów strój, czyli np. dres i oczywiście wygodne sportowe obuwie. Tani sprzęt jest zaletą nordic walking – nie musimy wydawać dużych pieniędzy na urządzenia potrzebne do ćwiczeń. Ponadto kijki możemy wziąć ze sobą zawsze i wszędzie – niezależnie od pory roku i terenu, na którym się znajdujemy.