Rabaty w obrocie aptecznym

 7 minut

Poziom rabatowania ma istotny wpływ na poziom cen uzyskiwanych od dostawcy i poziom cen w obrocie detalicznym. To z kolei przekłada się na uzyskanie wyższej marży handlowej lub uzyskanie przewagi konkurencyjnej na rynku poprzez obniżanie cen sprzedaży detalicznej.

Jak pamiętamy, znowelizowana ustawa refundacyjna z dniem 1 stycznia 2012 r. wprowadziła zakaz rabatowania leków Rx refundowanych. Stąd nasze rozważania ograniczymy do asortymentu, który może być rabatowany. Rozpoczynając naszą przygodę z poszukiwaniem możliwości uzyskiwania jak najwyższych rabatów, pamiętamy, że w praktyce jako rabat funkcjonuje kilka bliskoznacznych pojęć, takich jak bonifikata, upust, skonto, które jednak w praktyce nie będą dla nas miały znaczenia, gdyż naszym celem jest uzyskanie jak najkorzystniejszej ceny zakupu. Natomiast istotną wiedzą, którą będziemy wykorzystywać w praktyce, jest to, z jakiego tytułu i źródła uzyskujemy rabat na danym produkcie.

Powinniśmy zawsze pamiętać, że interesuje nas najniższa bezwzględna cena netto zakupionego towaru, a nie wysokość uzyskanego rabatu, gdyż często możemy spotkać się z sytuacją, w której dostawca proponujący wysoki rabat wlicza go sobie w podwyższoną cenę. Dzieje się tak głównie w przypadku dostawców hurtowych.

A zatem czym jest rabat i od czego zależy? Rabat (upust) to zniżka oznaczona procentowo lub kwotowo od ustalonej ceny wyjściowej określonego towaru. Udzielany jest w zależności od spełnienia pewnych warunków, np. takich jak:

  • zakup dużej ilości towaru,
  • płatności gotówkowe (terminowe),
  • na podstawie umów o współpracy pomiędzy dostawcą a odbiorcą, w naszym przypadku apteką.

Ze względu na pochodzenie, przeznaczenie, jakość, itp. można wyróżnić kilka rodzajów rabatów:

  • rabaty ilościowe – będące obniżką cen w zamian za zakup dużych ilości produktu,
  • rabaty towarowe – gdzie rabat wypłacany jest w postaci tzw. gratisów w pakiecie (lub częściej spotykane) w postaci „groszówek” (1 op./1 gr.),
  • rabaty sezonowe – stosowane w ściśle określonym czasie, np. przed sezonem grypowym w celu sezonowego zatowarowania,
  • rabaty handlowe, trade marketingowe lub marketingowe – udzielone pośrednikowi w zamian za przejęcie przez niego dodatkowych funkcji, np. merchandisingu lub podjęcie długofalowej współpracy np. w programie partnerskim,
  • rabaty gotówkowe/terminowe – mające na celu zachęcenie do szybkiego realizowania płatności, stosowane zwłaszcza przy sprzedaży kredytowej (kredyt kupiecki),
  • rabat zakupowy, na wejściu często określany jako „front rabat” lub „przedsprzedażowy”, uwzględniony na pierwotnej fakturze zakupowej,
  • rabat retrospektywny, tzw. „retro”, „posprzedażowy” lub „back rabat”, gdzie oferta polega na udzieleniu aptece rabatu retrospektywnego w wysokości x% ceny zakupu preparatu przy zachowaniu pewnych z góry ustalonych warunków, np. w razie osiągnięcia określonej przez strony wielkości sprzedaży.

Strony: 1 2