Zalecenia dietetyczne wspomagające potencję, płodność i zdrowie seksualne9 czerwca 2017

shutterstock_122454628b

Stres, życie w napięciu, niewłaściwy sposób żywienia, zaniechanie aktywności fizycznej oraz stosowanie używek przyczynia się do rozwoju wielu zaburzeń zdrowotnych, w tym dysfunkcji seksualnych.

autorka: dr Joanna Bajerska
adiunkt w zakładzie dietetyki Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, specjalista dietetyk z zakresu żywienia człowieka

Z danych epidemiologicznych wynika, że w XXI w. upośledzona sprawność seksualna nie jest rzadkością. Cierpi na nią około 152 mln mężczyzn na świecie, z czego 35 mln w Europie i 1,5 mln w Polsce. Dane dotyczące kobiet wskazują, że problem ten może dotyczyć nawet co drugiej kobiety. Upośledzenie funkcji seksualnych często towarzyszy osobom palącym, cierpiącym na nadwagę i otyłość, cukrzycę oraz choroby układu sercowo-naczyniowego.

U kobiet hipoaktywne zaburzenia pożądania seksualnego dodatkowo ujawniają się w okresie menopauzalnym. Z uwagi na fakt, że kobiety w tym wieku nie akceptują sytuacji, w której menopauza jest zakończeniem ich potrzeb seksualnych, to w wielu pracach naukowych pojawiły się próby identyfikacji czynników żywieniowych sprzyjających terapii zaburzeń funkcji seksualnych towarzyszących menopauzie. W tym względzie naukowcy wskazują, że stosowanie się do zaleceń diety śródziemnomorskiej istotnie poprawia funkcje seksualne oraz redukuje czynniki ryzyka zespołu metabolicznego. Podobne wyniki badań uzyskano u mężczyzn, u których stwierdzono występowanie zaburzenia erekcji i zespół metaboliczny.

Wzorzec diety śródziemnomorskiej charakteryzuje wysokie spożycie warzyw i owoców, oliwy z oliwek, orzechów, ryb i owoców morza, przetworów zbożowych z pełnego przemiału oraz umiarkowane spożycie czerwonego wytrawnego wina. Z kolei spożycie mięsa i jego przetworów, a także tłustych przetworów mlecznych w krajach Basenu Morza Śródziemnego jest stosunkowo niewielkie. Shim i wsp. udowodnili, że suplementacja diety kwasami tłuszczowymi omega-3 przyniosła istotną poprawę markerów wskazujących na występowanie obu zaburzeń. Kwasy tłuszczowe omega-3 (kwasy tłuszczowe: dokozaheksaenowy – DHA, eikozapentaenowy – EPA, alfa-linolenowy – ALA) powinny stanowić 1-2% wartości energetycznej diety. Źródłem tych kwasów są tłuste ryby morskie (makrela, dorsz, śledź, sardynki, tuńczyk, łosoś) oraz olej lniany i rzepakowy. Dzienne spożycie kwasów EPA + DHA powinno wynosić 0,5-1,8 g, a kwasu ALA 1,5 3,0 g. Aby dostarczyć zalecaną ich ilość, wystarczy, aby ryby zagościły na naszym stole 2-3 razy w tygodniu, natomiast olej lniany i/lub rzepakowy, w postaci surowej należy dodawać do sałatek. Jeżeli tak przygotowane sałatki dodatkowo wzbogacimy prażonymi nasionami słonecznika to istotnie zwiększymy w diecie podaż witaminy E, a ta jak uznano zwiększa płodność u mężczyzn. W kolejnych badaniach przedstawionych przez Mondaini i wsp. udowodniono, że kobiety, które regularnie spożywały umiarkowane ilości czerwonego wina, miały silniejsze libido niż te, które spożywały inne rodzaje napojów alkoholowych lub rezygnowały z alkoholu całkowicie. Autorzy opracowania wskazują, że przeciwutleniacze, np. resweratrol zawarte w czerwonym, wytrawnym winie wpływają korzystnie na wyściółkę naczyń krwionośnych (tzw. śródbłonek), rozszerzają je i polepszają dopływ krwi do obszarów pobudzenia.

Prześlij dalej