Mniej soli na zdrowie!28 września 2016

kuchnia-2

Usuwając ze stołu solniczkę, obniżamy dzienne spożycie soli aż o 45-60%! Czym ją zastąpić? O tym poniżej.

dr Joanna Bajerska
adiunkt w zakładzie dietetyki Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, specjalista dietetyk z zakresu żywienia człowieka

Naukowcy biją na alarm – Polacy spożywają za dużo soli, a jej nadmiar w diecie jest jednym z głównych czynników sprzyjających powstawaniu nadciśnienia tętniczego, udaru mózgu i raka żołądka. Wykazano również związek pomiędzy wysokim spożyciem sodu a ryzykiem kamicy nerkowej, osteoporozy i otyłości. WHO zaleca, aby codzienna dieta dostarczała nie więcej niż 5 g soli. Większe restrykcje solne dotyczą osób cierpiących na nadciśnienie tętnicze. W ich diecie może znaleźć się nie więcej niż pół łyżeczki soli dziennie. Aby móc spełnić te rekomendacje, na początek warto usunąć ze stołu solniczkę, co pozwoli obniżyć dobowe spożycie soli aż o 44-60 proc.!Kolejnym sposobem eliminacji soli z diety jest stosowanie świeżych lub suszonych ziół i przypraw. Jednak kupując suszone przyprawy i zioła należy zwrócić uwagę, aby były to produkty bez dodatku glutaminianu sodu, który obok chlorku sodu jest kolejnym istotnym źródłem sodu w naszej diecie. Umiejętne stosowanie ziół i przypraw poprawia nie tylko walory smakowo-zapachowe przygotowanych potraw, ale również podnosi ich strawność i przyswajalność.

  • I tak – do przygotowania potraw na bazie wołowiny możemy zastosować liść laurowy, majeranek, gałkę muszkatołową, cebulę, pieprz, szałwię, tymianek. Z kolei do przygotowania jagnięciny – curry, czosnek, rozmaryn i miętę.
  • Do wieprzowiny pasuje towarzystwo czosnku, cebuli, szałwii, pieprzu, oregano, a do cielęciny liść laurowy, majeranek, curry, imbir i oregano.
  • Drób przyprawiamy majerankiem, imbirem, oregano, papryką, rozmarynem, szałwią, estragonem i tymiankiem.
  • Do ryb można zastosować curry, koperek, gorczycę, sok z cytryny, majeranek, paprykę, pieprz, bazylię i pietruszkę.
  • Marchew lubi towarzystwo cynamonu, goździków, majeranku, gałki muszkatołowej, rozmarynu, szałwii.
  • Z kolei fasola – imbir, majeranek, cebulę, natkę pietruszki i szałwię.
  • Ziemniaki doskonale smakują przyprawione gałką muszkatołową, imbirem, majerankiem, cebulą, papryką, natką pietruszki, szałwią, tymiankiem i rozmarynem.
  • Do cukinii możemy dodać goździki, curry, majeranek, gałkę muszkatołową, rozmaryn, szałwię, a do dyni – cynamon, imbir, gałkę muszkatołową oraz cebulę.
  • Potrawy na bazie pomidorów świetnie komponują się z bazylią, liściem laurowym, koperkiem, cebulą, oregano, natką pietruszki i pieprzem.

Poniżej przedstawiono całodzienny jadłospis, który dostarcza mniej niż pół łyżeczki soli i jest źródłem potasu, zatem może być stosowany przez osoby cierpiące na nadciśnienie tętnicze.

menu

Prześlij dalej