Alergia na mleko i jajka10 maja 2016

kuchnia2

Jak zrezygnować z podstawowych składników naszego codziennego menu i czym je zastąpić? Oto kilka pomysłów.

autorka: Natalia Makowska
dietetyk medyczny, specjalista w zakresie dietoterapii oraz immunodiagnostyki nietolerancji pokarmowej

Powszechna w naszych czasach alergia czy nietolerancja pokarmowa potrafi ogromnie zmienić precyzyjny proces immunologiczny zachodzący w jelitach i w konsekwencji doprowadzić do dużego dyskomfortu. Objawy towarzyszące temu schorzeniu obejmują przede wszystkim układ pokarmowy: skurcze żołądka, skręty jelit, gazy i zgagi, biegunka lub zaparcia, zapalenie jelit. Często pojawiają się również: artretyzm, bóle mięśni i głowy, znużenie, utrata wagi, zaburzenia odżywiania, a nawet choroby serca i nowotwory. W wyniku reakcji alergicznej czy nietolerancji pokarmowej w ciele pojawia się stan zapalny. Jedynym sposobem na jego wyciszenie jest eliminacja produktów, które go powodują.

Większa część naszego społeczeństwa nie wyobraża sobie życia bez mleka, przetworów mlecznych czy jajek. Kolejne pytanie brzmi: jakimi produktami zamienić mleko czy jajka? Spożywanie wymienionych produktów kojarzy nam się jako niezbędne dla utrzymania zdrowia i dobrej kondycji organizmu. Jednak jeśli nasz organizm wysyła niepokojące sygnały, które są potwierdzone badaniami, testami, dla jego dobra musimy zrezygnować z alergizujących pokarmów. Świetnym zamiennikiem mleka krowiego jest mleko roślinne, np. mleko sezamowe, owsiane, migdałowe czy ryżowe. Mleka roślinne są dostępne w sklepach, ale można bardzo prosto przygotować je w domu. Jeśli nie mamy alergii na dany składnik, możemy spożywać je do woli i przygotowywać na ich bazie koktajle, kakao czy dodawać do kawy.

Naturalne zamienniki jaj

  • siemię lniane – sprawdzi się tam, gdzie jajka mają być użyte jako substancja wiążąca np. w ciastach kruchych, kotletach – dwie łyżki mielonego siemienia lnianego zalewamy gorącą wodą (ok. 1/5 szklanki) i zostawiamy do napęcznienia na 3-5 minut (1 czubata łyżka masy = 1 jajko)
  • owoce – najlepiej banan (pół banana = 1 jajko) lub mus jabłkowy – wykorzystujemy w tych przepisach, gdzie jajko ma za zadanie skleić (banan) lub rozluźnić ciasto (mus jabłkowy)
  • zmielone płatki owsiane – 1 łyżkę płatków zalewamy 3 łyżkami gorącej wody, zostawiamy chwilę do napęcznienia, jest to zamiennik 1 jajka, można wykorzystać podobnie jak kisiel z siemienia
  • mieszanina z mąki kukurydzianej/sojowej/z cieciorki – 1 łyżkę mąki zalewamy 2 łyżkami wody – taka mieszanina to zamiennik 1 jajka, może być używana przy panierowaniu np. kotletów czy ryb, powinna mieć konsystencję odrobinę gęstszą niż roztrzepane jajko.

[PRZEPISY NA NASTĘPNEJ STRONIE]:

Prześlij dalej