Dieta bogata w witaminę D13 kwietnia 2016

shutterstock_300889631b

Powszechnie wiadomo, że regularna, krótka ekspozycja na światło słoneczne jest najlepszym źródłem witaminy D. Jednak wobec światowej pandemii niedoborów tej witaminy, która w Polsce dotyczy ok. 90 procent mieszkańców, trzeba zadbać o to, aby nie zabrakło jej również w codziennej diecie.

autorka: Agata Opiela
specjalistka ds. żywienia zajmująca się tematyką zdrowego odżywiania, slow life, naturalnych metod leczenia, współpracuje z Magazynem Gaga i portalem eGaga.pl

Witamina D różni się od pozostałych witamin. Właściwie jest to hormon produkowany z cholesterolu, wówczas gdy skóra jest wystawiona na działanie promieni słonecznych. Witamina D jest niezbędna dla zdrowia, a naukowcy wciąż odkrywają nowe jej właściwości. Optymalna ilość witaminy D jest potrzebna do wytwarzania i utrzymania kości i zębów w dobrej kondycji. Niezbędna jest również do wchłaniania wapnia z pożywienia, przez co chroni przed krzywicą i osteoporozą, ponadto do regulacji układu odpornościowego i innych ważnych procesów fizjologicznych.

Ostatnie odkrycia naukowe wykazują, że witamina D jest zaangażowana w dużo więcej procesów niż dotychczas sądzono. Jej niedobór może być przyczyną zachorowań na: stwardnienie rozsiane, toczeń układowy, pewne typy nowotworów, np. jelita grubego i trzustki czy nadciśnienie. Niedobór witaminy D obserwuje się u ludzi cierpiących na nerwice, depresje i zaburzenia nastroju.

Witamina słońca
Nie trzeba się specjalnie starać, aby mieć spory niedobór witaminy D. Skoro wiadomo, że głównym i najważniejszym jej źródłem jest słońce, to czy człowiek jest w stanie wytworzyć odpowiednią ilość witaminy D w okresie od jesieni do wiosny? Okazuje się, że w Polsce jest to prawie niemożliwe, gdyż intensywność promieniowania słonecznego jest niewystarczająca, a kąt padania promieni słonecznych bardzo niekorzystny.

Podobnie jak większość Europejczyków również Polacy spędzają większą część roku w zamkniętych pomieszczeniach. W miesiącach słonecznych strach przed nowotworami skóry skutkuje z kolei unikaniem słońca lub skrywaniem się pod ochronnymi filtrami, a to powoduje ogromne niedobory witaminy D.

Suplementacja
W Polsce bardzo trudno jest w naturalny sposób dostarczyć sobie odpowiednią dawkę witaminy D. Jednym ze sposobów na zwiększenie ilości „witaminy słońca” jest jej suplementacja. Od lat trwają dyskusje na temat najlepszej profilaktycznej dawki tej witaminy. Obecnie zalecana dawka 400 j.m. (jednostek międzynarodowych) witaminy D dziennie wystarcza, by zapobiec krzywicy u dzieci. Wytyczne suplementacji witaminą D dla Europy Środkowej w tym Polski opracowane przez międzynarodowy Zespół Ekspertów i Lekarzy zalecają powszechną suplementację dorosłych witaminą D (patrz: tabela).

Prześlij dalej