Wielkanoc z witaminą D24 marca 2016

kuchnia1q

Święta Wielkiej Nocy to wbrew pozorom doskonała okazja do tego, by dostarczyć naszym organizmom odpowiednią dawkę witaminy D. Zadbajmy więc o to, by na świątecznym stole znalazły się potrawy przygotowane na bazie bogatych w nią produktów.

autorka: Natalia Makowska
dietetyk medyczny, specjalista w zakresie dietoterapii oraz immunodiagnostyki nietolerancji pokarmowej

Po okresie zimowym z niecierpliwością czekamy na wiosnę, związane z nią dłuższe dni i ciepłe promienie słońca. Z radością obserwujemy, jak przyroda zaczyna budzić się do życia. Mamy więcej chęci na wychodzenie z domu, dłuższe spacery czy uprawianie sportu na świeżym powietrzu. Widok porannego słońca pobudza nas do działania. A to wszystko dzięki witaminie D. Organizm ludzki wytwarza tę witaminę pod wpływem promieni słonecznych. Pierwszy etap aktywacji metabolicznej witaminy D3  (cholekalcyferol) zachodzi w wątrobie. Najbardziej aktywna forma witaminy D, jaką jest kalcytriol – 1,25(OH)2 D3, powstaje w nerkach. Stan zaopatrzenia organizmu w ową witaminę można określić na podstawie stężenia 25(OH)D w surowicy. Wykazano, że poziom 25(OH)D w zakresie 30-50 ng/ml jest optymalny dla zapewnienia gęstości mineralnej kości, zmniejsza ryzyko upadków, ponieważ wzmacniane są mięśnie. Jednak zasoby pozyskiwane tylko poprzez promienie UV szybko się wyczerpują. Witaminę D należy stale dostarczać, przebywając na słońcu oraz uzupełniając ją drogą pokarmową. W naszej szerokości geograficznej najlepiej syntetyzowana jest w okresie letnim. W okresie jesienno-zimowym potrzebna jest więc regularna suplementacja witaminy D3. Przez cały rok natomiast należy stosować odpowiednią dietę bogatą przede wszystkim w tłuste ryby.

Śledzie w sosie wiosennym
Składniki: filety śledziowe (matiasy) w zalewie z oliwą, kwaśna śmietana, posiekane lub utarte na tarce rzodkiewki, młoda cebulka ze szczypiorkiem, natka pietruszki, sól morska, pieprz.
Przygotowanie: Śmietanę łączymy z rzodkiewką, szczypiorkiem, doprawiamy do smaku. Filet kroimy w paski, układamy na półmisku, zalewamy sosem. Brzegi półmiska obsypujemy szczypiorkiem, całość posypujemy natką pietruszki i „różyczkami” z rzodkiewek. Śledzie dobrze smakują z pełnoziarnistym żytnim pieczywem.

***

Bardzo bogatym źródłem witaminy D jest śledź w oliwie z oliwek, którego 100 g dostarcza 808 IU tej witaminy. Ponadto zawarta w oliwie z oliwek owa witamina wspomaga przyswajanie wapnia i fosforu, dzięki temu wzmacnia kości. Warto pamiętać, że odpowiednie ilości witaminy D zapobiegają krzywicy, osteoporozie oraz skurczom mięśni.

Świąteczny pasztet mięsno-grzybowy
Składniki: 50 dkg gotowanego mięsa drobiowego oraz jarzyny z rosołu, 2 cebule, 25 dkg wątróbki drobiowej, 25 dkg pieczarek, 2 kopiaste łyżki tartej bułki, 2 jaja, sól, pieprz, pieprz cayenne, słodka mielona papryka, zioła prowansalskie, olej rzepakowy (łyżeczka do nasmarowania formy), tarta bułka (do posypania formy)
Przygotowanie: W niewielkiej ilości tłuszczu dusimy cebulę. Gdy się lekko zeszkli, dodajemy rozdrobnione pieczarki, podduszamy, często mieszając. Dodajemy podzieloną na części wątróbkę, całość dusimy ok. 3 minuty i odstawiamy do schłodzenia. Przez maszynkę do mięsa dwukrotnie przepuszczamy gotowane mięso, gotowane warzywa z rosołu (marchew, korzeń pietruszki, seler) i przygotowaną wątróbkę wraz z cebulą i pieczarkami. Do masy dodajemy jajka, przyprawy, tartą bułkę. Całość dokładnie wyrabiamy, wykładamy do wysmarowanej tłuszczem i posypanej tartą bułką małej, podłużnej formy i wstawiamy do nagrzanego piekarnika. Pieczemy w temp. 180 st. C przez godzinę lub nieco dłużej.

***

Wątróbka jest bardzo dobrym źródłem witaminy D. W połączeniu z pieczarkami w świątecznym pasztecie wartość witaminy wzrasta. Pamiętajmy, że niedobór tej witaminy powoduje spadek odporności, chroniczne infekcje bakteryjno-grzybicze, kości stają się słabsze, jesteśmy podatni na spadek nastroju, a w konsekwencji depresję. Jeśli spożywamy zbyt mało witaminy D, mamy większe prawdopodobieństwo zachorowania na nadciśnienie, nabycie cukrzycy czy zaburzeń płodności dla obu płci.

Prześlij dalej