Specjalizacja – sposób na zdobycie przewagi konkurencyjnej7 marca 2016

shutterstock_87335633

Podstawą funkcjonowania apteki w obecnej dobie jest doskonała znajomość otoczenia i potrzeb rynku oraz szczegółowa analiza konkurencji, z którą przychodzi jej się na co dzień stykać. Jeżeli dzisiaj pozwalamy sobie na to, aby nasi pacjenci odchodzili do konkurencji nie otrzymawszy od nas oczekiwanej usługi farmaceutycznej, jesteśmy na „równi pochyłej” i powinniśmy jak najszybciej zrewidować nasze poglądy dotyczące zarządzania apteką.

autor: mgr farm. Maciej Karbowiak
specjalista w zakresie zarządzania i trade marketingu na rynku farmaceutycznym

Umiejętność analizowania sytuacji, trendów i potrzeb pacjentów jest w dzisiejszych czasach kluczowa. Dzięki takim obserwacjom możemy modyfikować model funkcjonowania naszej aptek poprzez wprowadzanie nowych metod pozwalających zwiększyć jej potencjał. Jedną z tych metod jest specjalizacja w celu uzyskania przewagi konkurencyjnej.

Specjalizacja obok uniwersalizacji jest jedną z dwóch zasadniczych tendencji, które decydują o skuteczności modelu biznesowego apteki, uwzględniających politykę asortymentową. Mówiąc o specjalizacji, należy pamiętać, że aby specjalizować się i osiągnąć sukces w wybranej dziedzinie, trzeba być w niej ekspertem – kolokwialnie rzecz ujmując, każdy powinien robić to, co umie. Należy posiadać wiedzę i doświadczenie, które dają gwarancję bezpieczeństwa i wysoką jakość realizowanych projektów. Specjalizacja to skuteczne konkurowanie i oznacza potrzebę bycia liderem swojego biznesu lub umiejętność wykonywania zadań lepiej, niż robi to konkurencja. Specjalizacja w biznesie jest kluczem do komercyjnego sukcesu. Gdy jednak rozpatrujemy możliwość specjalizowania się w konkretnej dziedzinie, ważne, aby była to decyzja przemyślana i dopracowana pod każdym względem. Tzw. inteligentna specjalizacja to przepis na sukces rynkowy pod warunkiem jasno sprecyzowanej wizji rozwoju, z wykorzystaniem istniejącego potencjału i konsekwentnie realizowaną strategią. Ta zasada sprawdza się także w aptece. Stworzenie unikalnej oferty dla pacjenta jest jedną z najskuteczniejszych metod utrzymania jego lojalności. Jeżeli damy mu coś, czego nie otrzyma nigdzie indziej, siłą rzeczy będzie zmuszony do nas powrócić. Istotne jest to, aby pacjent odwiedzający naszą wyspecjalizowaną w określonym kierunku aptekę wyszedł z poczuciem, iż usługa farmaceutyczna, którą otrzymał, najlepiej zaspokoiła jego specyficzne potrzeby. Musimy zdać sobie sprawę z faktu, że w naszej codziennej praktyce zawodowej nie wystarczy już tylko myśleć o naszym pacjencie – musimy myśleć jak on. Patrzeć na produkty oraz usługi jego oczami, myśleć o jego potrzebach i o tym, jakich wyborów w związku z tymi potrzebami może dokonać. Wszystko po to, by w porę reagować na zmieniające się oczekiwania konsumentów. Specjalizacja to wyszukanie sektorów często niszowych, ale na których apteka może realizować dodatkowe obroty. To także poszukiwanie nowych kanałów i możliwości dystrybucyjnych, opartych o wysokospecjalistyczną czy wręcz ekspercką wiedzę.

Prześlij dalej