Dieta na poprawę kondycji włosów, skóry i paznokci26 października 2015

shutterstock_193632419

Właściwy sposób odżywiania nie tylko jest kluczowy dla zachowania zdrowia całego organizmu i szczupłej sylwetki – pełni również istotną rolę w ochronie struktury naszej skóry oraz prawidłowym wzroście włosów i paznokci.

autorka: Natalia Makowska
dietetyk medyczny

Zwykle najbardziej kobietom, choć nie wyłącznie, zależy na tym, by mieć promienną, gładką i odpowiednio nawilżoną cerę bez widocznych efektów zmęczenia. Chcemy, by włosy miały blask, nie były wysuszone i nie wypadały garściami, a paznokcie pozostawały twarde, nie rozdwajały się i szybko rosły. W tych staraniach, prócz odpowiedniej higieny, zasadnicze znaczenie ma przestrzeganie zdrowej, prawidłowo zbilansowanej diety. Przy stwierdzonych z kolei przez lekarza bądź dietetyka dużych niedoborach składników odżywczych (po antybiotykoterapii, w trakcie lub po przebytej chorobie szczególnie u osób hemodializowanych czy z zaburzeniami wchłaniania jelitowego, po zbyt restrykcyjnych i źle dobranych dietach) należy wesprzeć dodatkowo dietoterapię odpowiednimi lekami.

Istotnym składnikiem diety wspierającym zdrowie skóry, włosów i paznokci jest biotyna (witamina B7, H) – rozpuszczalna w wodzie, występująca w organizmach roślinnych i zwierzęcych. U ludzi wytwarzana jest przez bifidobakterie w jelicie grubym, w obrębie okrężnicy. Odgrywa ważną rolę w metabolizmie glukozy, jest również regulatorem ekspresji genów oraz odgrywa istotną rolę w replikacji i transkrypcji DNA – m.in. aktywuje metabolizm białek w procesie tworzenia korzeni włosów i paznokci. Ponadto wzmacnia procesy powstawania keratyny i różnicowania komórek naskórka, włosów oraz paznokci, poprawiając ich stan.

Źródła witaminy B7 znajdziemy w: drożdżach, żółtkach jaj, sardynkach, wątrobie, orzechach włoskich i ziemnych, migdałach, ryżu brązowym, mące pełnoziarnistej i sojowej, krabach, grzybach, szpinaku, marchwi, pomidorach i kalafiorze. Przy nieprawidłowej, źle zbilansowanej diecie zapotrzebowanie na biotynę wzrasta. Na ów fakt szczególnie należy zwrócić uwagę w przypadku nadmiernego spożycia węglowodanów prostych (słodycze) i złożonych (pieczywo i makarony z mąki oczyszczonej, ryż biały). Ponadto witaminy z grupy B skutecznie niszczą również czarna herbata, kawa i alkohol.

Badania dowodzą, iż uzupełniające stosowanie biotyny jest zalecane w terapii wielu schorzeń przebiegających w następstwie niedoborów witaminy B7. Objawy kliniczne, jak stany zapalne skóry zlokalizowane wokół oczu, nosa, ust, wypadanie włosów, nadmierna łamliwość włosów i paznokci, po stosowaniu doustnej antybiotykoterapii, mogą stanowić wskazanie do rozpoczęcia podawania biotyny w dawkach terapeutycznych wynoszących 2,5-5 mg na dobę. Należy podkreślić, że dawki lecznicze są zwykle 50-500 razy większe niż te, które są dostępne w postaci suplementów diety. Dlatego należy zwrócić szczególną uwagę na to, by spośród dostępnych na rynku produktów polecać pacjentom te mające status leku. Dotychczasowe obserwacje wskazują, że leczenie biotyną charakteryzuje się dobrą skutecznością i prowadzi do klinicznej poprawy stanu zdrowia chorych. Wiele osób obawia się i unika tłuszczu w diecie. To poważny błąd. W prawidłowo zbilansowanym jadłospisie tłuszcze zapewniają ok. 30% dziennego zapotrzebowania na energię.

Prześlij dalej