Naturalne rozwiązania na wysoki cholesterol18 lutego 2015

shutterstock_173210081

Wysokie wartości cholesterolu, które mają swe źródło w niewłaściwej diecie, braku ruchu i uwarunkowaniach genetycznych, mogą od razu nie dawać widocznych objawów. Ale ich konsekwencją bywa miażdżyca, otyłość, nadciśnienie tętnicze, choroba niedokrwienna serca, choroby naczyń mózgowych, zatorowość płucna, zakrzepica żył czy kamienie żółciowe.

autorka: Natalia Makowska
dietetyk medyczny

Cholesterol jest steroidowym alkoholem częściowo wytwarzanym w wątrobie, a częściowo dostarczanym z pokarmem. Znajduje się wyłącznie w produktach pochodzenia zwierzęcego. Jest niezbędny dla naszego organizmu – m.in. wchodzi w skład wszystkich błon komórkowych, jest prekursorem hormonów steroidowych, w tym testosteronu, progesteronu i estrogenów oraz kwasów żółciowych. Przenoszony jest w krwioobiegu w formie lipoprotein. Te o niskiej gęstości – LDL, transportują cholesterol z wątroby do komórek, zaś lipoproteiny wysokiej gęstości – HDL, przenoszą nadmiar cholesterolu z powrotem do wątroby, gdzie może on zostać ponownie wykorzystany lub usunięty. LDL często określa się potocznie „złym cholesterolem”, HDL „dobrym”. Jeśli w naszym organizmie jest zbyt wysokie stężenie LDL lub zbyt niskie HDL, nadmiar cholesterolu odkłada się w ścianach tętnic, współtworząc złogi i blaszkę miażdżycową, co prowadzi do wielu chorób układu sercowo-naczyniowego.

Cholesterol dostarczany z pożywieniem stanowi zaledwie 20% całkowitego stężenia. Reszta jest wytwarzana w wątrobie. Choć warto uważać, by nie jeść zbyt dużo żywności o wysokiej zawartości cholesterolu, jeszcze ważniejsze jest unikanie produktów zwiększających jego produkcję w wątrobie. Do tej ostatniej grupy należą nasycone kwasy tłuszczowe, głównie tłuszcze pochodzenia zwierzęcego (z czerwonego mięsa, nabiału, tłustych przetworów mięsnych), izomery trans kwasów tłuszczowych, które znajdują się w wyrobach ciastkarskich, cukierniczych, czekoladowych oraz żywności typu fast food.

Grupy składników pokarmowych szczególnie zalecane przy hipercholesterolemii:

  • Błonnik (30-45 g dziennie) – usuwa nadmiar cholesterolu całkowitego i frakcji LDL w surowicy krwi, wpływa na redukcję po posiłkowej glikemii. Do jego dobrych źródeł należą zboża z pełnego przemiału, owoce, warzywa i nasiona roślin strączkowych.
  • Pektyny, czyli rozpuszczalny błonnik, zawarty np. w jabłkach, pomagają obniżyć stężenie cholesterolu.
  • Witaminy o silnym działaniu antyoksydacyjnym (witaminy C i E) obecne m.in. w świeżych warzywach (200 g dziennie), owocach (200 g dziennie), orzechach potrzebne są do naprawy ścian naczyń krwionośnych.
  • Węglowodany złożone o niskim lub średnim indeksie glikemicznym, czyli te które nie podnoszą szybko stężenia glukozy we krwi, powinny dostarczać minimum 55% zapotrzebowania energetycznego. Zaliczamy do nich m.in. proso, brązowy ryż, kaszę gryczaną, owies, komosę ryżową, jęczmień.
  • Wielonienasycone kwasy tłuszczowe z rodziny omega 3 znajdujące się w tłustych rybach (2 razy w tygodniu), surowych orzechach, nasionach i wytłaczanych z nich na zimno olejach, niezbędne są do prawidłowego krążenia krwi.
  • Jednonienasycone kwasy tłuszczowe obecne w oliwkach, awokado, oliwie z oliwek i oleju rzepakowym, obniżają stężenie cholesterolu we krwi.
  • Sterole i stanole roślinne, m.in. pełne ziarno soi, skutecznie hamują wchłanianie cholesterolu z pokarmu.

Prześlij dalej