Piramida żywieniowa – fakty i mity14 lipca 2014

shutterstock_5287033

Podporządkowując codzienną dietę piramidzie żywieniowej, warto najpierw zweryfikować poszczególne jej stopnie i dopasować do indywidualnych potrzeb oraz zaleceń zdrowotnych.

autorka: Justyna Marszałkowska-Jakubik
dietetyk medyczny, www.e-prolinea.pl

Piramida żywieniowa to nic innego jak graficzne przedstawienie zaleceń żywieniowych. Poziom kolejnych stopni oraz ich szerokość pokazują proporcje, jakie powinny być zachowane w spożyciu poszczególnych grup produktów. Pierwszą piramidę wprowadził do obiegu Amerykański Departament Rolnictwa w 1992 r. Najnowsza, obowiązująca od 2005 r., powstała już pod kontrolą ekspertów z Harvard Public School of Health, którzy dokonali w niej szeregu modyfikacji. Najistotniejsza to uwzględnienie aktywności fizycznej oraz podział produktów zbożowych na „dobre” i „złe”. Wyniki wielu ostatnich badań dotyczących chorób cywilizacyjnych są bezlitosne i jasno pokazują, że zdecydowana większość z nich ma związek z naszym niezdrowym stylem życia, na który składa się nieprawidłowa dieta bazująca na produktach mocno przetworzonych, tłustych lub słodkich oraz siedzący tryb życia. Oczywiście ilość energii, węglowodanów, białek i tłuszczy oraz witamin i minerałów, jak i forma i intensywność aktywności fizycznej powinny być dostosowane do indywidualnych potrzeb organizmu. Są one ściśle uzależnione od wieku, płci, stanu zdrowia, rodzaju wykonywanej pracy i stanu fizjologicznego.

Stopień I: aktywność fizyczna i kontrola masy ciała
ZALECENIA: Wskazana umiarkowanie intensywna aktywność fizyczna pół godziny dziennie. W celu zrzucenia zbędnych kilogramów zaleca się zwiększenie czasu trwania ćwiczeń do 60 minut.
UWAGA! Dzieci i młodzież powinny uprawiać aktywność fizyczną co najmniej 60 minut każdego dnia lub przez większość dni w tygodniu. Przy intensywnych ćwiczeniach zaleca się jeden dzień w tygodniu wolny od ćwiczeń.

Prześlij dalej