Dieta na płodność30 maja 2014

shutterstock_150727175

Badania wielokrotnie potwierdzały, że to, co jemy, rzutuje nie tylko na stan naszego zdrowia, ale wpływa również na naszą płodność. Jednak wiedza o tym, że dieta może zarówno wspomóc, jak i całkowicie zniweczyć staranie się o potomka, nie jest już tak powszechna. Warto zatem zawczasu uczulić naszych pacjentów, o których wiemy, że planują powiększenie rodziny, by zadbali o to, co kładą na talerz. Pamiętajmy, że dieta to nie cudowna tabletka działająca natychmiast po zażyciu – zmiany warto wprowadzić już 3 miesiące przed planowanym zajściem w ciążę.

autorka: Justyna Marszałkowska-Jakubik
dietetyk medyczny, www.e-prolinea.pl

ON

Mężczyźni nie powinni stronić od tłuszczy! Rzecz jasna, nie od wszystkich. Panowie powinni sięgać po roślinne tłuszcze nienasycone, które wpływają korzystnie na cały organizm. Niedobór kwasów tłuszczowych z grupy omega-3 obniża żywotność i ruchliwość plemników. Dlatego bardzo ważnym składnikiem codziennej diety powinny być wysokiej jakości tłuszcze bogate w ten związek – a zatem panowie powinni jak najczęściej zjadać tłuste ryby morskie i orzechy włoskie. Oleje roślinne np. rzepakowy czy oliwa, pestki, orzechy, kiełki zbóż, jajka, rośliny strączkowe, to doskonałe źródła witaminy E, która m.in. wpływa na jakość plemników. Witamina ta jest także bardzo silnym antyoksydantem niwelującym skutki działania wolnych rodników. Witamina A działa podobnie – wpływa na ilość i ruchliwość plemników – warto zatem zadbać o odpowiednią podaż tłustego i półtłustego nabiału i serów żółtych. Nie należyżałować sobie pomarańczowych i zielonych warzyw i owoców: marchwi, dyni, szpinaku, mango czy brzoskwiń.

Koenzym Q10 jest niezbędny dla prawidłowej jakości spermy. Zwiększa liczbę plemników o prawidłowym ruchu oraz poprawia zdolność zapładniającą nasienia. Najlepszym źródłem koenzymu Q10 są mięso i tłuste ryby.

L-karnityna to kolejny sprzymierzeniec w walce o dziecko! Zarówno pokarmy, jak i preparat bogaty w ten aminokwas wpływają na zwiększenie się liczby plemników w spermie oraz zwiększają ich ruchliwość. L-karnitynę znajdziemy w mięsie – dziczyzna, wołowina, wieprzowina, królik oraz w mniejszym stopniu w drobiu i rybach.

Prześlij dalej