Kampania truskawkowa – zdrowe lato diabetyka26 czerwca 2013

Słodkie, soczyste, aromatyczne, idealne na deser lub małą przekąskę – truskawki! Zawierają znaczące dla zdrowia substancje i mogą być włączone do diety diabetyka. Jednak należy uważać, aby nie wpłynęły negatywnie na poziom cukru we krwi, gdyż truskawki, jak wszystkie owoce, mogą zaburzać glikemię.

Truskawki zawierają dużo wody, dzięki czemu zalicza się je do pokarmów niskokalorycznych. Mają około 40 kcal/100 g.

Truskawki zawierają:

  • przeciwutleniacze, w tym witaminę C,
  • witaminy B1, B2, PP,
  • foliany, czyli na przykład kwas foliowy,
  • składniki mineralne, takie jak magnez, wapń, fosfor oraz potas,
  • antocyjany (chroniące przed nowotworami),
  • fitoncydy o działaniu bakteriobójczym,
  • bromelinę – enzym ułatwiający odchudzanie oraz odtruwanie organizmu (substancja ta ułatwia rozkładanie białek),
  • pektyny, które pęcznieją w żołądku sprawiając, że dłużej po posiłku czujemy się nasyceni.

Ze względu na dużą zawartość błonnika i związków mineralnych truskawki usprawniają perystaltykę jelit, dzięki czemu przeciwdziałają zaparciom oraz wpływają na prawidłowe funkcjonowanie mikroflory zasiedlającej jelito grube.

Truskawki w cukrzycy?

Jak wskazują badania przeprowadzone przez naukowców z Salk Institute For Biological Science w kalifornijskim San Diego jedzenie truskawek może zminimalizować powikłania towarzyszące cukrzycy.

Uczeni zaobserwowali, że fizetyna zawarta w truskawkach może zmniejszyć obrzęk nerek związany z nefropatią w cukrzycy typu 1, zwanej dziecięcą. Badania prowadzone na myszach potwierdziły również, że włączenie truskawek do diety gryzoni zmniejsza ryzyko wystąpienia retinopatii cukrzycowej, oraz neuropatii u diabetyków objawiającej się drętwieniem rąk i nóg.

Uwaga na poziom cukru!

Jest jednak kilka powodów, dla których nie powinniśmy przesadzać z ilością zjedzonych truskawek. Pamiętajmy, że truskawki mają działanie moczopędne. Są również silnymi alergenami i nawet jeśli nie jesteśmy na nie uczuleni, spożywane w dużej ilości mogą wywołać pokrzywkę.

Badania wskazują także, że truskawki znajdują się na 3. miejscu na liście owoców o największej zawartości pestycydów, których niewielka ilość jest bezpieczna dla zdrowia, jednak nadmiar może działać toksycznie na nasz organizm.

Truskawki, jak każde owoce, są również źródłem cukrów prostych – fruktozy. Miseczka truskawek dostarczy nam ok. 4 g cukru na 100 g owoców (będzie on stopniowo wchłaniał się do krwi dzięki indeksowi glikemicznemu wynoszącemu około 40). To dlatego mogą spożywać je nawet diabetycy. Pamiętajmy jednak o tym, żeby nie przekraczać ilości 2 miseczek dziennie. Oczywiście najkorzystniej będzie spożywać je bez dodatków, czyli bez cukru, tłustej śmietany czy lodów.

Rola farmaceuty

Ważną rolę w edukacji dietetycznej pacjenta może odegrać farmaceuta. W sezonie warto zwrócić uwagę pacjenta z cukrzycą na to, że jego dieta wymaga ograniczenia ilości cukrów prostych w posiłkach. Nie powinno się przekraczać dopuszczalnego dziennego spożycia owoców.

Prześlij dalej