Fitoterapia na bezsenność11 grudnia 2012

Bezsenność jest stanem, w którym sen określa się jako niesatysfakcjonujący, zarówno w aspekcie zasypiania, utrzymania snu, jak i wczesnego budzenia się. Jest ona zaburzeniem negatywnie wpływającym na sprawność, funkcjonowanie i dobrostan w ciągu dnia. Dlatego bezsenność można rozważać jako dolegliwość, której objawy nękają chorego przez 24 godziny na dobę*

Badania dowiodły, że bezsenność dotyka kobiety prawie dwa razy częściej niż mężczyzn, a około  połowa przypadków rozpoznanej bezsenności wiąże się z współistniejącymi zaburzeniami psychicznymi (np. depresją). Zauważono, że początek bezsenności wiąże się zazwyczaj z konkretnymi problemami, np. ze stresującym wydarzeniem albo z czynnikiem zmieniającym tzw. wzorzec snu (np. narodziny dziecka, praca w systemie zmianowym). Jesienna pora i związany z nią niedobór światła słonecznego dodatkowo potęgują dolegliwości ze strony układu nerwowego. Pojawia się jesienna chandra, dzień „zlewa się” z nocą, rytm snu i czuwania wyznaczony przez słońce ulega rozregulowaniu.

Bezsenność zwiększa ryzyko zachorowania na depresję i nadciśnienie tętnicze, pogarsza jakości życia i zaburza funkcjonowanie w wielu jego dziedzinach. Dlatego należy z nią bezwzględnie walczyć.

Jesienią niemal każdy z nas czuje się odrobinę gorzej. Jeśli jednak czujemy się naprawdę źle, należy odwiedzić lekarza. Warto przy tym pamiętać, że każdy może skorzystać z dobrodziejstw natury zawartych w lekach roślinnych wspomagających układ nerwowy. Tym bardziej, że fitoterapia to skuteczna i bezpieczna metoda, łagodna dla organizmu i nieprowadząca do uzależnień.

W fitoterapii bezsenności stosuje się szyszki chmielowe (Humulus lupulus L.) oraz ich włoski gruczołowate – lupulinę. Działają one uspokajająco na OUN – redukują niepokój, nadpobudliwość i zaburzenia snu. Podobne działanie obserwujemy stosując ziele melisy (Melissa offi cinalis L.). Jest ona polecana w nadpobudliwości nerwowej z towarzyszącymi trudnościami w zasypianiu i zaburzeniami snu, w nerwicach serca i migrenach.

Ze względu na obecność walepotriatów oraz flawonoidów korzeń kozłka lekarskiego (Valeriana offi cinalis L.) działa również kojąco na układ nerwowy. Surowiec ten stosowany jest w pobudzeniu emocjonalnym oraz motorycznym, w nerwicach wegetatywnych, trudnościach w zasypianiu i zaburzeniach snu.

 

Przekaż pacjentowi:

Bywa, że kłopoty z zasypianiem wynikają z niewłaściwej higieny snu. Warto więc wcielić w życie kilka rad, które zapewnią nam zdrowy i komfortowy wypoczynek w nocy:

  • staraj się maksymalnie zrelaksować i wyciszyć przed snem,
  • nie zasypiaj przy telewizji czy radiu – zamiast Cię uśpić, rozproszą Twoją uwagę,
  • zanim wejdziesz do łóżka, przewietrz sypialnię,
  • nim zaśniesz, zrób sobie krótki spacer na świeżym powietrzu,
  • Twoja sypialnia powinna być maksymalnie wyciszona,
  • zasłoń okna – zapalone światło daje sygnał, który steruje produkcją melatoniny w naszym organizmie, która w jasności produkowana jest w znacznie mniejszym stopniu niż po zmroku,
  • nie objadaj się przed snem,
  • zrezygnuj z popołudniowej drzemki,
  • postaraj się uregulować swój rytm dzienny i nocny – staraj się zapewnić sobie odpowiednią ilość snu w nocy, by nie musieć odsypiać w dzień.

 

* British Association for Psychopharmacology consensus statement on evidence-based treatment of insomnia, parasomnias and circadian rhythm disorders – Journal of Psychopharmacology, 2010; 24: 1577-1601.

 

Prześlij dalej