Opieka nad pacjentami sprawowana w aptece29 maja 2012

Czy brak miejsca w aptece i programów dokumentujących jest rzeczywistą przeszkodą sprawowania opieki farmaceutycznej?

O opiece farmaceutycznej słyszało zaledwie 6 procent Polaków. Taki był wynik badań przeprowadzonych w 2011 roku. W Wielkiej Brytanii natomiast opieka farmaceutyczna jest finansowana przez tamtejszy fundusz zdrowia i realizuje się w jej ramach np. leczenie uzależnień czy programy odchudzające.

 

Do przywołanych tu brytyjskich standardów jeszcze w Polsce daleka droga. Musimy mieć bowiem zobiektywizowane narzędzia do oceny procedury jaką jest opieka nad pacjentem sprawowana w aptece, by mogła być kontraktowana przez NFZ. Po tym musi istnieć zgodny z prawem system dokumentacji porad udzielanych w aptece. To wszystko prawda, ale…

 

Opieką farmaceutyczną jest już uspokojenie pacjenta, który źle się czuje, a nie może się dostać do lekarza. Na podstawie wywiadu i rozmowy farmaceuta jest w stanie ocenić czy stan pacjenta wymaga natychmiastowej pomocy lekarskiej czy można podać coś, co złagodzi objawy do czasu umówionej wizyty.

 

Pacjenci, zwłaszcza starsi, są wdzięczni za okazane zainteresowanie i serce. Chętnie wracają do apteki, gdzie poczuli, że ktoś się tam o nich troszczy. Co dzisiaj, gdy nie można prowadzić programów lojalnościowych i rywalizacji cenowej, może decydować o obrotach apteki.

 

Nieocenioną formą opieki farmaceutycznej jest taktowny wywiad przeprowadzony u pacjenta, który kupuje leki OTC lub suplementy diety. To właśnie farmaceuta, pytając jakie medykamenty już człowiek zażywa może go ustrzec przed groźnymi interakcjami. Także w przypadku, gdy pacjent otrzymuje recepty od lekarzy różnych specjalności farmaceuta jest w stanie dostrzec potencjalne niebezpieczeństwo.

 

Co roku apteki odwiedza 90 procent Polaków. Znacznie więcej niż trafia do lekarzy. Apteka może się więc stać bardzo ważnym ośrodkiem promocji zdrowia i profilaktyki. Nie trzeba do tego dodatkowych sal czy specjalnej dokumentacji. Wystarczy umiejętność nawiązania kontaktu z pacjentem i rozmowa przy okienku, podczas której można przekazać wiele cennych informacji, podsunąć pożyteczne lektury, podzielić się własnym przepisem na smaczny, ale zdrowy posiłek. Farmaceuta jest zawodem cieszącym się niezmiennie wysokim zaufaniem.

Prześlij dalej