Jedz i chudnij!25 marca 2012

jedz-i-chudnij

By żyć, trzeba jeść. To prawda elementarna, o której próbujemy zapominać, gdy zaczynamy się odchudzać. Tymczasem jedząc dostarczamy ciału energii potrzebnej m.in. do zrzucenia wagi. Pokarm jest naszym paliwem, którego wartość odmierzamy w kilokaloriach. Jak je umiejętnie kontrolować, by dopiąć swego i zrzucić zbędne kilogramy?

Zasada jest zgoła prosta. W zależności od tego, jaki jest skład produktu i kompozycja naszego menu, taka będzie jego kaloryczność i taką też dawkę „paliwa” dostarczymy organizmowi spożywając konkretny pokarm. Ustalono, że 1 gram białek to 4 kcal. Tyle samo kalorii dostarcza 1 gram węglowodanów. 9 kcal dostarcza 1 gram tłuszczu, zaś analogiczna dawka alkoholu to ok. 7 kcal. I te wyliczenia trzeba traktować jak elementarz, zestawiając je z tym, co producent umieścił na opakowaniu swojego produktu.

Wszystko wymaga energii

Zużywanie energii przez nasz organizm jest procesem stałym. Potrzebujemy jej na podtrzymanie podstawowych życiowych funkcji – oddychania, pracy narządów wewnętrznych, krążenia krwi. Sporo energii pochłania nam aktywność fizyczna. Zużywamy ją nawet wtedy, gdy pozornie wydaje się nam, że nic nie robimy – np. ucinając sobie popołudniową drzemkę lub siedząc wygodnie na kanapie i czytając ulubioną książkę. Rzecz jasna, im większa jest nasza aktywność fizyczna, tym zużycie energii, czyli spalanie kalorii, jest większe. Nie ulega jednak wątpliwości, że proces ów zachodzi nieustannie.

Teraz zasada elementarna dla wszystkich, którzy chcą utrzymać prawidłową wagę. Dla utrzymania stałej masy ciała istotne jest, by w ciągu doby przyjmować z posiłkiem dokładnie taką ilość kalorii, jaką jesteśmy w stanie w ciągu doby zużytkować. Tu pojawia się jednak zasadniczy problem w postaci umiejętnego liczenia kalorii. I rzeczywiście, w gruncie rzeczy nie jest to czynność łatwa. Pod uwagę należy wziąć bowiem całą masę istotnych czynników, z których nie wszystkie da się ot tak zmierzyć. Upraszczając nieco ten proces, należy stwierdzić, że dzienne zużycie energii jest uzależnione od płci, wagi, wieku i aktywności fizycznej. W ten sposób powstały normy, dzięki którym wiemy, ile powinniśmy jeść.

Nigdy poniżej 1000 kcal!

Biorąc pod uwagę powyższe wyliczenia, żeby schudnąć ok. 1 kg musimy zjeść o blisko 7 tys. kalorii mniej. To oznacza, że gdybyśmy chcieli w ciągu tygodnia schudnąć o 1 kg (dietetycy utrzymują, że to odpowiednie tempo zrzucania wagi), musimy pochłaniać o ok. 1000 kcal mniej aniżeli wynika z naszych potrzeb, określonych wiekiem, płcią, wagą i codzienną aktywnością fizyczną. Pamiętajmy przy tym, by narzucając sobie konkretną dietę nie schodzić poniżej progu 1000 kcal na dzień.

Zaniżając codzienne racje żywnościowe do takich wartości narażamy organizm na poważne niedobory białka, witamin i wielu ważnych składników mineralnych. Przejście na dietę poniżej 1000 kcal może skutkować pogorszeniem zdrowia i objawiać się m.in. problemami ze skórą, włosami czy paznokciami, nie mówiąc o ogólnym pogorszeniu samopoczucia i obniżeniu koncentracji. Zamiast tego o wiele lepiej zwiększyć codzienną aktywność fizyczną, dzięki czemu zwiększymy nasze dzienne zapotrzebowanie na przyjmowane kalorie.

Uwaga na diety cud!

Odchudzanie to proces, który wymaga czasu. Im więcej w nas cierpliwości i wytrwałości, tym lepszych efektów możemy oczekiwać. Zapomnijmy o cudownych dietach, których twórcy obiecują, że w ciągu tygodnia zrzucimy 4 albo i więcej kilogramów. Te zapewnienia możemy między bajki włożyć. W najlepszym razie możemy nabawić się całkiem przyzwoitego efektu jojo.

Dietetycy tłumaczą to w prosty sposób – podczas nadmiernie restrykcyjnej diety przyzwyczajamy organizm do oszczędzania i obniżania swoich wydatków. Tym samym, zamiast na bieżąco spalać kolejne kalorie, magazynujemy je na tzw. czarna godzinę. Efekty pojawiają się bardzo szybko – fałdki na brzuchu, udach i pośladkach. Jedzmy więc systematycznie, dając ciału wyraźny sygnał, że nie musi magazynować, bo w odpowiednich porach dostarczamy mu regularnie energii. Nauczmy się również kontrolować ilość jednorazowo pochłanianego pokarmu. To najlepsza droga do osiągnięcia sukcesu.

Prześlij dalej