Lepsza kasza9 lutego 2010

lepsza-kasza

„A po kaszy człowiek zdrów” – poucza znana dziecięca rymowanka. Jest w tych słowach wiele prawdy, bo kasza, która na naszych stołach gości od wieków, niesie ze sobą całe mnóstwo wartości odżywczych.

Można powiedzieć, że staropolska dieta kaszą stała. Później jej znaczenie zmniejszyło pojawienie się na naszych ziemiach obcych nowinek: ziemniaków, makaronu i ryżu. Dziś często to one królują na obiadowych półmiskach. Upodobania smakowe to kwestia bardzo indywidualna, nie powinniśmy jednak eliminować kaszy ze swojego jadłospisu. Wszystkie jej rodzaje zawierają cenne składniki mineralne, witaminy i błonnik, ale jeśli przyjrzymy się szczegółom, zobaczymy, jak różnią się pod względem właściwości.
Kasza jęczmienna – produkowana z jęczmienia, w polskiej kuchni jest najczęściej stosowaną kaszą. Stanowi doskonałe źródło witaminy PP, dzięki czemu pomaga obniżyć poziom cholesterolu we krwi, a także rozszerza naczynia krwionośne. Korzystnie wpływa również na problemy żołądkowe – zapobiega zaparciom, wzdęciom i innym zaburzeniom trawienia. Ma niebagatelny wpływ na stan cery.
Kasza gryczana – otrzymywana z gryki, jest jedną z najzdrowszych kasz. Zawiera dużo białka o wysokiej wartości i strawności. Bogata jest ponadto w fosfor, potas i magnez, witaminy B1 i PP. Poleca się ją przy zaburzeniach czynności jelit, problemach z krążeniem, nadciśnieniu.
Kasza jaglana – powstaje z prosa, jest najstarszą ze znanych nam kasz. Ma znacznie mniejszą zawartość błonnika niż inne kasze, za to dużo białka, witamin z grupy B, miedzi i żelaza. Ponieważ nie zawiera glutenu, może być spożywana przez alergików. W jej składzie znajdziemy też dobrze działającą na stawy krzemionkę – związek rzadko spotykany w produktach spożywczych.
Kasza kukurydziana – z rozdrobnionych ziaren kukurydzy. Dostarcza organizmowi witaminę E. Zawarte w niej białko nie jest zbyt cenne pod względem wartości odżywczych, ale za to nie uczula. Uważa się, że wzmacnia serce i przeciwdziała miażdżycy.
Kasza manna – pozyskiwana z pszenicy. Popularna jako posiłek dla małych dzieci oraz cierpiących na nadwrażliwość układu pokarmowego, schorzenia nerek, wątroby, trzustki i stany zapalne przewodu pokarmowego. Ma mało witamin, minerałów i błonnika, ale cechuje ją wysoka zawartość jodu i skrobi.
Kasza kuskus – otrzymuje się ją z pszenicy durum. Słynie z krótkiego czasu potrzebnego na jej przygotowanie – wystarczy zalać ją wrzątkiem i odstawić na kilka minut. Jest lekkostrawna, szybko dodaje energii. Ma niewiele witamin i minerałów oraz błonnika, natomiast obfita w białko i węglowodany.

Prześlij dalej