Zdrowiej w biegu!27 kwietnia 2009

Zapewnia smukłą sylwetkę, poprawia krążenie, pomaga utrzymać wagę na odpowiednim poziomie i… podtrzymać kontakty towarzyskie. Cóż bowiem przyjemniejszego od porannej przebieżki ścieżkami pachnącego rosą parku, u boku przyjaciółki czy narzeczonego?

Bieganie to dziś niewątpliwie jedna z najpopularniejszychi – co istotne – najtańszych form aktywności ruchowej. Biegają gwiazdy filmowe, politycy z pierwszych stron gazet, seniorzy i młodzi, mężczyźni i płeć piękna. Jeśli jeszcze nie biegasz, to najwyższa pora zacząć. Ale, by w pełni czerpać z joggingu przyjemność i wszystko to, co dla zdrowia zbawienne, trzeba uprawiać go mądrze.

Komu zaleca się jogging?

Jogging, lub jak kto woli bieganie, uaktywnia pracę całego organizmu. Usprawnia funkcjonowanie serca, mięśni kończyn dolnych i obręczy barkowej. Do tego poprawia ukrwienie całego ciała, obniża poziom złego cholesterolui zapobiega rozwojowi osteoporozy. A ponieważ, jak mawia przysłowie: w zdrowym ciele zdrowy duch, bieganie powoduje też korzystne zmiany psychofizyczne – obniża stresi niweluje stany lękowe. Jogging można polecić każdemui w każdym wieku, z wyjątkiem osób cierpiących na schorzenia kręgosłupa, stawów kolanowych czy serca. W tych przypadkach koniecznie trzeba zapytać o zdanie lekarza. Biegi niewskazane są również dla osób z dużą nadwagą, ponieważ powodują zbyt duże obciążenia stawów kolanowych, a wtedy, zamiast pomóc, mogą niepotrzebnie zaszkodzić (u osób ważących powyżej 80 kg nacisk na stopę podczas biegu dochodzi do 200 kg!).

Gdzie i jak zacząć?

Na początek treningi warto rozpocząć od krótszych dystansów. Bieg nie powinien trwać dłużej niż kwadrans, a zakończyć musi go 10-minutowa seria ćwiczeń rozciągających. Trenować należy systematycznie, 3, 4 razy w tygodniu. Biegać można praktycznie wszędzie, unikajmy jednak zatłoczonych, pełnych spalin ulic. O ile to możliwe, trenujmy na miękkim podłożu – w parku biegajmy nie tylko po płytkach chodnikowych i asfalcie, ale także po trawie, w lesie zaś lepiej po poszyciu niż po wydeptanych ścieżkach. Gdy po kilku tygodniach zauważymy, że organizm przyzwyczaił się do systematycznego wysiłku, możemy zacząć stopniowo zwiększać dystans. Na treningi ubierajmy się przede wszystkim wygodnie.W joggingu najważniejsze jest jednak obuwie. Dobry, elastyczny but będzie chronił przed kontuzjami stawy i ścięgna. Co do reszty ubioru, warto dostosowywać go do pogody. Zachowajmy przy tym zdrowy rozsądek; pamiętajmy, że moda ma drugorzędne znaczenie – wszak biega się dla zdrowiai przyjemności, a nie dla reklamy najnowszych kolekcji odzieży sportowej.

Prześlij dalej