W drodze po wielką miłość6 lutego 2009

w-drodze-po-wielka-milosc

„Jagodowa miłość” to niezwykła historia miłosna, utrzymana w konwencji kina drogi, zrealizowana przez jednego z najbardziej niekonwencjonalnych reżyserów świata Wong Kar Wai’a.

Twórca „Upadłych aniołów” czy „Chungking Express”, mistrz tajemniczych emocji, w rolach głównych swojego najnowszego filmu obsadził nominowanych do Oscara Natalie Portman oraz Jude Law. Na ekranie pojawiają się także Rachel Weisz (Oscar za „Wiernego ogrodnika”), Davida Strathairn (nominacja do Oscara za „Good Night & Good Luck”) oraz wielokrotna zdobywczyni Grammy – piosenkarka Norah Jones.

W zgodzie z przeszłością

Elizabeth (w tej roli Norah Jones), rozczarowana miłością, pragnąc zapomnieć o złamanym sercu i bolesnej przeszłości, postanawia wyruszyć w podróż po Ameryce w rytmach muzyki soul. Upływający czas stopniowo goi rany, a przed Elizabeth otwiera się nowy rozdział życia. Młoda kobieta spotyka na swej ścieżce przeróżnych ludzi: począwszy od uduchowionego właściciela nocnej kafejki (Jude Law), poprzez zdegenerowanego policjanta (David Strathairn), który nie może zdobyć się na odwagę i odejść od żony (Rachel Weisz), na pechowej hazardzistce (Natalie Portman) skończywszy. Osoby te pomagają Elizabeth (świadomie bądź też nie) na nowo zdefiniować jej życie i międzyludzkie relacje. Dziewczyna akceptuje wreszcie przeszłość i odkrywa drogę wiodącą ją ku prawdziwej, spełnionej miłości.

Ludzie z przeszłością

Wong Kar Wai postanowił zrobić film – jak sam mówi – spontaniczny i współczesny. „Jagodowa miłość” nawiązuje do filmu „2046” – innego obrazu twórcy, pełnego melancholii, romantyzmu, gry gestów i spojrzeń oraz zmysłowości. Nikogo nie powinien zadziwić fakt, że reżyser, znany z poczucia duchowego pokrewieństwa z muzykami, rolę główną powierzył piosenkarce, która notabene w roli Elizabeth wypadła znakomicie. Podróż głównej bohaterki po Stanach Zjednoczonych (Nowy Jork, Memphis, Las Vegas) jest oczywiście tylko pretekstem do ukazania problemów i osobowości ludzi z różnych regionów USA. Wong Wai nie byłby jednak sobą, gdyby nie wykorzystał opowieści o Elizabeth do kolejnych rozważań na swój ulubiony temat – znaczenia przeszłości w życiu człowieka. Sytuacje, w jakich spotykamy postacie melodramatu, są konsekwencją ich wcześniejszych wyborów. Niewątpliwym atutem produkcji są krajobrazy autostrady 66, tworzące tło niezwykłych spotkań bohaterki z osobami, które pomagają jej dotrzeć do celu podróży.

Prześlij dalej