Wspomóż swoje trawienie4 września 2008

wspomoz-swoje-trawienie

Joga nie dość, że relaksuje i uelastycznia ciało, poprawia też pracę całego układu trawiennego. Dlatego polecana jest m.in. dla osób chcących zrzucić zbędne kilogramy. Pomaga przy tym odzyskać wewnętrzny spokój, co jest istotne dla osób, u których nadwaga ma podłoże psychiczne.

Kolejną odsłonę jogi poświęcimy jej wpływowi na prawidłowe funkcjonowanie układu pokarmowego. Zanim przejdziemy do ćwiczeń, odpowiedzmy sobie na pytanie, czym jest tzw. dobre trawienie? Zdrowe funkcjonowanie układu trawiennego składa się z kilku aspektów:

  • szybkiego trawienia,
  • nieodkładania toksycznych złogów z pożywienia, zatruwających w efekcie organizm i spowalniających jego funkcje życiowe,
  • dobrej przyswajalności składników pokarmowych,
  • zdrowego odczuwania głodu,
  • poczucia wewnętrznej lekkości.

Dlaczego skręty?

Podstawą prezentowanych poniżej asan są skręty tułowia, podczas których uaktywnia się praca mięśni bocznych oraz brzusznych. Dzięki temu narządy wewnętrzne (przede wszystkim trawienne) są lekko uciskane i masowane. Daje to efekt tonizowania, pobudzenia działalności danego narządu i oczyszczenia ze złogów, nagromadzonych gazów i zalegających toksyn.
I ZASADA
Aby ćwiczone pozycje odniosły konkretny skutek, powinno się je wykonywać minimum 2 godz. po posiłku, a najlepiej z lekkim uczuciem głodu. Podstawą jest pusty żołądek i pęcherz. Nie zastosowanie tej zasady może objawić się kolką lub skurczami mięśni.
II ZASADA
Pamiętajmy, by w trakcie ćwiczeń nie zatrzymywać oddechu – tlen jest niezbędny w reakcji spalania na poziomie komórkowym. Unikniemy w ten sposób zakwasów oraz zatrzymywania zbędnych substancji w organizmie.
III ZASADA
Prosty kręgosłup – powinien skręcać/obracać się wokół własnej osi. Należy kontrolować ciało, by w trakcie wykonywania asan nie pochylać się do przodu ani do tyłu.
IV ZASADA
Asany kierunkowe – a takimi są skręty – zaczynamy zawsze od prawej strony.
V ZASADA
W każdej z prezentowanych poniżej asan tułów wyciągamy do góry na wdechu, na wydechu z kolei „dokręcamy” ciało (głowę także) w odpowiednim kierunku.

No to poćwiczmy!

Poniższy opis dotyczy pierwszego, prowadzonego prawą stroną ćwiczenia, po którym należy zrobić asanę w kierunku lewym, by ciało pracowało równomiernie. Starajmy się w każdej asanie wykonać od 5 do 8 oddechów. I pamiętajmy – najważniejsza jest systematyczność. Po opanowaniu wersji podstawowej danej asany przechodzimy do jej wariantów.

ASANA 1

Siadamy w siadzie skrzyżnym. Wdech, prawa ręka do góry, wyciągamy bok tułowia. Wydech, lewa ręka na ziemi, dłoń oparta na opuszkach palców skierowanych do tułowia. Prawą dłoń opieramy o lewe kolano wnętrzem do góry (łokieć prosty, dłoń otwarta). Na wdechu wyciągamy tułów do góry, na wydechu dokręcamy się w lewą stronę – głowa i wzrok są również skierowane w lewą stronę (patrz: V zasada).
*Warianty: lewa ręka w prawej pachwinie.
Działanie:Uelastycznia plecy, polecana dla osób cierpiących na artretyzm.

ASANA 2

Kucamy, stopy razem. Wdech, prawa ręka do góry, wyciągamy bok tułowia. Wydech, lewa ręka na biodro, a prawą dłoń opieramy płasko (ewentualnie na opuszkach palców) na ziemi. Ramię opiera się o lewe kolano (łokieć prosty). I stosujemy V zasadę oddechu.
*Warianty: lewa ręka w prawej pachwinie.
Działanie:Wzmacnia i uelastycznia okolicę kostek, tonizuje kręgosłup, zwiększa ruchomość barków, pomaga odchudzić brzuch, intensywnie masuje narządy wewnętrzne. Korzystna przy niewydolności wątroby i trzustki oraz dla osób chorych na cukrzycę.

ASANA 3

Stajemy w dużym rozkroku, kolana proste. Lewą rękę kładziemy na ziemi, tak by dłoń znajdowała się nad barkiem. Prawa ręka na biodro. Wdech, wyciągamy tułów z bioder, wydech, dokręcamy. Na wdechu prostujemy prawą rękę, tak by była w jednej linii z ręką lewą i wykonujemy kilka oddechów zgodnie z V zasadą.
Działanie:Wysmukla talię, wydłuża tułów, wzmacnia i rozciąga mięśnie nóg, uelastycznia plecy, wzmacnia mięśnie szyi oraz mięśnie grzbietowe w okolicy części lędźwiowej kręgosłupa.

ASANA 4

Siadamy tak jak na zdjęciu – prawa noga zgięta, stopa mocno oparta o ziemię, lewa noga prosta. Prawa ręka zgięta, łokieć oparty o prawe kolano. Lewa ręka – opuszki palców na ziemi. Stosując V zasadę oddechu, dokręcamy się w lewą stronę.
*Warianty: obie ręce splecione z tyłu na plecach.
Działanie:Tonizuje wątrobę i śledzionę, zwiększa ruchomość barków, pomaga w przypadku zwichnięć w stawach barkowych. Korzyści odnosi przede wszystkim górna część brzucha.

ASANA 5

Siadamy w taki sposób jak na zdjęciu – lewa pięta znajduje się pod prawym pośladkiem. Prawa stopa oparta na ziemi za lewym udem. Lewa ręka zgięta – dłoń otwarta, łokieć oparty o prawe kolano. Prawa ręka – opuszki palców na ziemi. Stosujemy V zasadę oddechu, dokręcając się w prawą stronę.
*Warianty: lewa ręka prosta, dłoń chwyta za lewe kolano.
Działanie: Jest to najmocniejsza z prezentowanych asan – połączenie efektów wszystkich poprzednich czterech pozycji. Pracuje tutaj przede wszystkim dolna część brzucha. Ta asana zapobiega chorobom pęcherza moczowego. Przy okazji, przy regularnej praktyce dwóch ostatnich asan znikają bóle pleców i stawów biodrowych.

Prześlij dalej