Kompozycja życia, czyli ajurweda w kuchni4 września 2008

Aby zachować równowagę między duchem a ciałem trzeba pamiętać o zdrowym odżywianiu. W tej materii niezwykle pomocna może okazać się praktykowanie ajurwedy. Istotne miejsce w tym staroindyjskim systemie medycyny zajmuje zasada: ważne jest nie to, co, ale jak jemy.

Ajurweda to najstarszy na świecie system filozoficzno-medyczny, mający ponad 5000 lat, wywodzący się ze starożytnych Indii. Pojęcie to w dosłownym tłumaczeniu oznacza „sztukę życia”. Wiedza ta traktuje człowieka w sposób holistyczny, jako istotę fizyczną, umysłową i uczuciową. Praktycy medycyny ajurwedycznej twierdzą zaś, że przyczyną wielu chorób, depresji, złego samopoczucia jest złe odżywianie.

Za dużo i niezdrowo

Według dr. Kamlesha, wysokiej klasy specjalisty od dietetyki ajurwedyjskiej, Europejczycy jedzą za dużo węglowodanów, rafinowanego cukru, rafinowanej mąki, kupują gotowe posiłki albo półprodukty. Ponadto codziennie spożywają masło, które według ajurwedy jest tamasowe (po prostu niezdrowe) i „zaciemnia” umysł. Nawet w krajach azjatyckich, gdzie ludzie do niedawna byli szczupli, obserwuje się przyrost liczby osób otyłych, z poważnymi problemami zdrowotnymi. To wpływ Zachodu, trendu na szybkie jedzenie. Ajurweda uczy, jak mieć czas na celebrowanie posiłków, jak na lepsze zmienić swoje życie, wydłużyć je.

Szczęśliwa siódemka

Oto siedem zasad żywienia według ajurwedy:

  1. Zadbaj o to, by posiłki odbywały się w przyjaznej, spokojnej atmosferze. Nie jedz w pospiechu. Podczas trwania posiłku nie czytaj gazety i nie ogladaj telewizji.
  2. Wyznacz stałe godziny posiłków. Jedz powoli, dokładnie przeżuwając każdy kęs. Od stołu zawsze wstawaj z lekkim uczuciem głodu.
  3. Zadbaj o to, aby potrawy były kolorowe i apetycznie podane.
  4. Jeżeli już musisz popijać posiłki, to zawsze do tego celu wybieraj niegazowaną wodę mineralną o temperaturze pokojowej.
  5. Większość potraw (co najmniej 2/3) spożywaj na ciepło.
  6. Daj organizmowi czas na trawienie – następny posiłek możesz zjeść najwcześniej po 3-godzinnej przerwie.
  7. Twoje ciało wie, czego potrzebuje. Musisz odróżniać prawdziwe potrzeby od chwilowych zachcianek.

Stres kontra natura

W żywieniu ajurwedyjskim istotne jest to, aby jeden posiłek nie zawierał zbyt wielu produktów, bowiem nasz żołądek nie wie, jaki rodzaj soków trawiennych i enzymów ma wyprodukować. Absolutnie zakazane jest łączenie mleka i ryb, mleka i mięsa, mleka i kwaśnych owoców oraz jogurtu i wołowiny, ponieważ tego rodzaju mieszanki powodują powstawanie toksyn. Bardzo ważne jest jedzenie śniadania – najlepiej około godziny 8, obiadu – między 12 a 13, a ostatniego posiłku między 18 a 19. Stres można zniwelować za pomocą odpowiedniego, sattvicznego (charakterystycznego dla wiedzy i czystości) posiłku. Przygotować należy go bezpośrednio przed jedzeniem i na bazie świeżych owoców, soków, warzyw, kiełków, orzechów, nasion, mleka, ghee (klarowane masło), świeżego sera, miodu, brązowego cukru i maślanki, ziołowych herbatek oraz wody. Należy wtedy unikać jedzenia podnoszącego rajas (złych emocji), czyli kawy, czarnej herbaty, białej mąki, czekolady, białego cukru, potraw pikantnych, smażonych na głębokim tłuszczu. Natomiast produktami podnoszącymi tamas, czyli pozbawionymi energii życiowej są: jajka, ryby, mięsa, produkty sztucznie konserwowane.

Jakim typem jesteś?

Ludzie, w myśl zasad ajurwedyjskich, dzielą się na 3 typy energetyczne, a zdrowie to zrównoważona mieszanka tych podstawowych modeli:

  1. Vatha (zasada powietrza)– ludzie tego typu są wyjątkowo energiczni, mówią szybko, doskonale zapamiętują i szybko zapominają, bywają niepewni siebie; są szczupli, mają suchą, ciemną skórę, wąskie usta i ciemne oczy. Ludzie ci jedzą niewiele, lubią potrawy słodkie, kwaśne i słone. Często cierpią na zaparcia, bezsenność oraz są wrażliwe na ból. Powinni spożywać potrawy bogate w białko.
  2. Pitha (zasada ognia)– ludzie tego typu mówia szybko i wyraźnie, są inteligentne, czasem pełni złości. Mają proporcjonalna budowę, jasną skórę, włosy i oczy oraz gładką cerę. Dużo jedzą, ale dobrze trawią. Lubią dania słodkie, gorzkie i pikantne. Zdarza się, że cierpią na nadkwasotę, nadwagę, choroby skóry i błon śluzowych. Powinny spożywać potrawy wegetariańskie.
  3. Kapha (zasada wody) – ludzie tego typu mówią powoli, mają dobrą pamięć, ale wolno się uczą, są racjonalne, troskliwe. Mają mocną posturę, bladą skórę, duże usta i oczy. Jedzą powoli, lubią potrawy gorzkie, ostre i cierpkie. Bardzo trudno jest im schudnąć. Powinny spożywać dania lekkostrawne.

Pamiętaj! Ajurweda inaczej niż my rozróżnia smaki:

  • słodkie:cukier, mleko, masło, ryż, pieczywo, produkty mączne
  • gorzkie:zielone warzywa
  • słone:sól i dania, które ją zawierają
  • kwaśne:jogurt, żółty ser, owoce
  • cierpkie:przyprawy
  • suche: rośliny strączkowe

Prześlij dalej