Joga nie tylko na wakacjach23 lipca 2008

Na ćwiczenie jogi zawsze jest dobry czas. Oczywiście, najprzyjemniej jest uprawiać ją w czasie wakacji, pod wieczór na plaży… Ale miło jest też wykonać energetyzującą asanę w domu, po ciężkim dniu pracy.

Podczas praktykowania jogi szukamy poczucia lekkości, rozluźnienia i swobody – bez zbędnego napinania mięśni. Nie robimy niczego na siłę, jeśli czujemy jakiś większy dyskomfort lub ból, szukamy takiego ustawienia ciała, by poczuć się lepiej. W ćwiczeniach najważniejsze jest oddychanie – spokojne i głębokie. Nie wstrzymujmy jednak oddechu, pozwólmy naszemu organizmowi, by sam go wyregulował.
Bardzo ważna jest też systematyczność. Większe korzyści przyniesie nam codzienny kwadrans ćwiczeń niż jeden w tygodniu półtoragodzinny trening.

Wiedza budowana przez tysiąclecia

Joga pochodzi ze starożytnych Indii, gdzie narodziła się praktyka polegająca na ćwiczeniu pozycji, które pomagają nam wzmacniać i uelastyczniać ciało i umysł oraz zrozumieć zasady ich funkcjonowania. Na każdym etapie naszego życia możemy zacząć ćwiczyć jogę. Jednak w zależności od wieku oraz stanu zdrowia i ewentualnych dolegliwości wybór asan (pozycji jogi) powinien być odpowiednio dostosowany.

No to ćwiczymy!

Poniżej przedstawiamy pięć energetyzujących pozycji jogi. Możemy je łączyć i wykonywać w podanej poniżej kolejności lub rozdzielać i stosować pojedynczo. W każdej z tych pozycji wykonujemy 5-8 oddechów. Przedstawione asany działają najkorzystniej, gdy wykonujemy je rano na rozbudzenie i wyciągnięcie kręgosłupa lub podczas dnia, gdy poczujemy się senni lub zmęczeni.

Prześlij dalej